Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Diversiteit en groepsmanagment32785/3319/2425/1/14
Studiegids

Diversiteit en groepsmanagment

32785/3319/2425/1/14
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
  • Verkorte educatieve bachelor muziek- en podiumkunsten
  • Verkorte educatieve master muziek en podiumkunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Klaassen Joke
Andere co-titularis(sen): Dierckx Ellen, Gordon Natalie, Vinken Jan-Kris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De teaching artist is een omnivalent coach/leerkracht die zich aanpast aan verschillende contexten en doelgroepen en die onder verschillende omstandigheden zijn kunstenaarschap vormgeeft en leerkansen creëert. Hierbij houdt die rekening met grootstedelijke uitdagingen en biedt die kansen. Studenten maken kennis met de verschillende groepen en groepsvormen, leren te diversifiëren en bewust om te gaan met kansen en uitdagingen. Ze ontdekken op welke manier een groep in goede banen kan geleid worden, rekening houdend met alle aspecten van hybride contexten, diversiteit en intercultureel handelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende leerdoelen:
Kan voorbeelden geven hoe het didactisch handelen een invloed heeft op het leren van de leerling
Kan aan de hand van een voorbeeld toelichten wat een leer- en/of schoolklimaat is, en hoe dit klimaat een leer- en leefklimaat voor elke leerling wordt. Kan benoemen welke rol die hierin kan opnemen, zowel binnen de school als binnen het kader van brede (buurt) scholen.
Kan zich op basis van de geziene leerstof een beeld vormen van de heterogeniteit binnen een leergroep. Kan op basis van deze diversiteit een open en krachtige leeromgeving creƫren met aandacht voor zowel de individuele belangen van elke leerling als de groepsbelangen.
Kan zowel verbaal als non-verbaal communiceren met een superdiverse (leerlingen)groep
Neemt maatschappelijke en artistieke verantwoordelijkheid als leerkracht/begeleider op ten opzicht van de lerende en de ouders, de school/de organisatie, de partners en het artistieke veld
Toont vaardigheid in het gebruik van online en hybride leerplatformen en online communicatie
Kan eigen functioneren kritisch benaderen en evalueren. Kan werkwijze aanpassen en bijsturen wanneer de omstandigheden dit vereisen
Neemt kennis van de sociale noden van de groep en plant de didactische aanpak en leerstrategie met aandacht voor gelijke kansen
Kan aan de hand van voorbeelden het belang van welbevinden en betrokkenheid verwoorden en voorbeelden geven hoe hier een actieve rol in te spelen.
Kan een gefundeerd standpunt innemen over de eigen leer/onderwijsvisie, het belang ervan voor de lerende en de samenleving

Leerinhoud

Het vak bestaat uit 3 soorten lessen.

*Inhoud
In deze lessen krijg je een inhoudelijk kader aangeboden over volgende thema’s.
Deze thema’s worden steeds gekoppeld aan voorbeelden, uitingen, kansen en uitdagingen in het (kunst)onderwijs.

  • Cultuur en Cultureel Bewustzijn
  • Visies op diversiteit
  • Superdiversiteit
  • Diverssensitief handelen en communiceren
  • Kruispuntdenken, Topoi-model, Interculturaliteit
  • Nieuwe autoriteit
  • Groepsdynamica

*Inspiratie
In deze lessen krijg je inspiratie om je eigen visie op onderwijs verder vorm te geven. Er worden bronnen aangeboden die jouw visie kunnen inspireren, versterken of uitbreiden. Er wordt een variatie aan bronnenmateriaal aangeboden. Deze bronnen worden ofwel in de les aangeboden (lezing of gastspreker), maar het is ook mogelijk dat de student de bron zelfstandig moet raadplegen en verwerken (docu, museumbezoek, artikel, boek, online bronnenmateriaal…).

*Dialoog
In deze lessen gaan we in dialoog over bovenstaande thema’s en het aangereikte bronnenmateriaal. Er is ruimte om de inhouden te bespreken en te reflecteren op eigen ervaringen, visies, standpunten…

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via het digitale leerplatform aangeboden (teksten, artikels, cases, methodes en modellen)
Elke student moet beschikken over een laptop, voor hybrid learning.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Blommaert J., Ben Yakoub J. & Maly I. (2014) Superdiversiteit en democratie. Uitg. Epo, Berchem.
Geldof D. (2015) Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Acco, Leuven.
Sierens S. (2006) Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving. Academia Press, Gent.
Aptekar S. (2017) Super-diversity as a methodological lens: re-centring power and inequality, Ethnic and Racial Studies, DOI
Hayton A. R., Haste P. & Jones A. (2015) Promoting diversity in creative art education: the case of Fine Art at Goldsmiths, University of London, British Journal of Sociology of Education, 36:8, 1258-1276
Good T. L. & Lavigne A.L. (2017) Looking in classrooms. Routledge, New York.
Rotstein-Fische C. & Trumbull E. (2008) Managing Diverse Classrooms: How to Build on Students Cultural Strengths. Association for supervision and curriculum development, Alexandra, VS.
Graham M. A. & Goetz Zwirn S. (2010) How Being a Teaching Artist Can Influence K-12 Art Education, Studies in Art Education, 51:3, 219-
232
https://www.klasse.be/100095/10-tips-voor-beter-klasmanagement/ & https://www.klasse.be/122856/hoe-straatcultuur-op-schoolverdween/
Voogt, J. Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & Van Braak, J. (2012). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) - a review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning 28(6)
Sennet, R. (2008). The Craftsman. Yale University Press
Sen, A. (2015). Identity and violence. London, Penguin
https://www.docwerkers.be/en/docu/jan-blommaert/
Nelson, L. L., Rose, D., Posey, A. (2013). Design and deliver: Planning and teaching using universal design for learning. Brooks.
Baricco, A. (2017). De barbaren, Amsterdam, De Bezige Bij

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De student werkt een visie uit. Aan de hand van deze onderbouwde visie toont die inzicht in de te bereiken leerdoelen.
De opdracht wordt schriftelijke uitgevoerd (tekst) of als audio/videobestand aangeleverd (incl. bronnenlijst).

Evaluatiecriteria:

  • Inhoudelijk onderbouwde visie met een duidelijke link en verwijzing naar geziene en zelfgekozen bronnen
  • Kwalitatief, gevarieerd bronnenmateriaal
  • Persoonlijke visie met een duidelijke link naar voorbeelden, ideeën en lespraktijk
  • Vlot en samenhangend geheel waarin de verschillende onderdelen van het leerproces aan bod komen
  • Duidelijk en helder geformuleerd standpunt van de schrijver
  • Correct Nederlands taalgebruik