Kiest leerinhouden die relevant zijn voor de te behalen doelstellingen binnen de leerplannen woordatelier, woordlab, dramalab en woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO). |
Benoemt de verschillende doelgroepen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) en beschrijft welke werkvormen aansluiten bij deze doelgroepen. |
Wendt de domeinspecifieke kennis op een creatieve manier aan in concrete oefeningen voor specifieke doelgroepen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO), algemene verbale vorming (KSO) en voordracht.
|
Evalueert de eigen functioneren tijdens de microteaching
|
Reflecteert adhv casussen over attitude en uitnodigend klimaat
|
Zoekt naar maatschappelijke linken binnen de vakken verteltheater, spreken en vertellen, spreken en presenteren (DKO) en voordracht en welsprekendheid (KSO)..
|
Maakt een verzamelmap met opdrachten
|
Wisselt eigen inzichten en ervaringen uit
|
Prikkelt de medestudenten met ideeën, materiaal, invalshoeken
|
Beheerst de principes van de fonetica/correcte uitspraak AN (klinkers, tweeklanken, medeklinkers, assimilatie) en kent de vakdidactische tools. |
Beheerst de theorie en de principes van de eutonie (houding, adem, stem, resonantie, articulatie, expressie) en kent de vakdidactische tools. |
Analyseert de stem- en spreektechnische basiskennis en - vaardigheden van specifieke leerlingen en leergroepen. |
Heeft een goede spreek- en stemtechniek en spreekt correct AN. |
Onderzoekt de functie en relevantie van de leraar 'stem & spraak' in het onderwijs, de maatschappij en het artistieke veld. |
Beschrijft de beginsituatie van een klasgroep |
Formuleert doelstellingen op basis van leerplannen van de vakken woordatelier, woordlab, dramalab en woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) |
Formuleert doelstellingen op de lesvoorbereiding van de opdracht microteaching |
Maakt gebruik van specifieke vakdidactische tools en leermiddelen tijdens de microteaching. |
Maakt gepaste opdrachten voor de vakken verteltheater, spreken en vertellen, spreken en presenteren (DKO) en voordracht en welsprekendheid (KSO). |
Heeft tijdens de microteaching respect voor de diversiteit van de leergroep en past zijn methoden aan de individuele leerling. |
Past de verworven vakdidactische kennis en vaardigheden toe tijdens de microteaching, met bijzondere aandacht voor individuele én groepsgerichte remediëring tijdens de oefeningen. |
Bereidt microteaching voor |
Stelt op een creatieve manier doelgerichte oefeningen op voor een les woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) en maakt een standaardles 2de en 3de graad. |
Zoekt en brengt voldoende variatie in jaarplan |
Bereidt microteaching voor. Geeft een les microteaching. |
Bespreekt praktijkvoorbeelden |
Crëert tijdens de microteaching een optimale leeromgeving met aandacht voor de verschillende vaardigheidsniveaus en persoonlijkheidskenmerken van de leerling. |
Richt de klasruimte tijdens de microteaching in op een manier die het leren optimaal bevordert en ruis zo veel mogelijk uitschakelt. |
Werkt een lesvoorbereiding woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) of algemene verbale vorming (KSO) voor een specifieke doelgroep uit, met aandacht voor een evenwichtige behandeling van alle aspecten van het spreken. |
Traint bij de microteachings in instructies geven |
Beantwoordt vraagstellingen rond probleemsituaties |
Reflecteert over zichzelf en anderen bij opdrachten en oefent in het geven van voedende feedback |
Gebruikt zijn inzichten tijdens de microteachings |
Kan andere kunstvormen integreren in een les woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) |
Begeleidt de lessen woordatelier, woordlab, dramalab, woordstudio (DKO) en algemene verbale vorming (KSO) met een zeer bewust en correct gebruik van het AN en een goede stemtechniek. |
Evalueert eigen microteaching |
Vindt zijn weg in het eigen vakspecifieke navormingsaanbod. |
Stimuleert de leerlingen tijdens microteaching tot zelfstandigheid, kritisch denken, mondigheid |
Speelt in op de diversiteit van verschillende leergroepen adhv microteaching |