Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Hydropneumatica21464/3321/2425/1/79
Studiegids

Hydropneumatica

21464/3321/2425/1/79
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat elektromechanische systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Adriaensens Raoul
Andere co-titularis(sen): Houtmeyers Niels
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC OF eerder ingeschreven voor Elektriciteit DC (EMS-M).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Hydropneumatica behandelt de kennis van de hydropneumatische componenten en het gebruik ervan in mechatronische toepassingen. 
Het olod Hydropneumatica bereidt voor op het probleemoplossend denken bij de opbouw, de controle en het storingzoeken bij pneumatische, hydraulische en elektropneumatische installaties.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student interpreteert een hydraulisch/pneumatisch schema en realiseert dit praktisch.
De student maakt een eenvoudig pneumatisch en elektropneumatisch schema vanuit een opgave en maakt hierbij een oordeelkundige keuze van componenten.
De student motiveert de keuze van hydropneumatische onderdelen aan de hand van opgezochte data en specificaties.
De student rekent met gangbare eenheden binnen de hydropneumatica (m³/h ; l/min, bar, MPa...).
De student verklaart de functie en het gebruik van hydropneumatische en elektropneumatische componenten.
Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student verklaart de functies van de persluchtconditioneringscomponenten.
Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student werkt aan de schakelborden met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften.
De student werkt op een professionele manier aan een hydraulische en pneumatische installatie.
Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student controleert de normale werking van een praktische elektropneumatische opstelling vanuit een schema, zoekt de oorzaken op van storingen en herstelt ze.
De student controleert de normale werking van een praktische hydropneumatische opstelling vanuit een schema en zoekt de oorzaken van storingen op.
De student lost de oorzaak van de storing in een praktische hydropneumatische opstelling op.
De student lost de storing van een praktische elektropneumatische opstelling op.
Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student draagt actief bij tot het bereiken van het collectieve resultaat van een teamopdracht met medestudenten.

Leerinhoud

Pneumatica:

  • Elektropneumatische componenten benoemen, herkennen en hun werking verklaren
  • Elektropneumatische basisschakelingen: schakelen en testen
  • Schemalezen: werking van pneumatische en elektropneumatische sturingen verklaren
  • Basisschakelingen: opstellen en aansluiten
  • Veiligheid: inbouwen/werking noodstop en pneumatische softstart
  • Vacuüm: vakjargon en correct gebruik
  • Opbouw van en storingzoeken in opstellingen
  • Persluchtconditionering en -verdeling: vakjargon en correct gebruik

Hydraulica:

  • Hydraulische componenten: benoemen, herkennen, werking verklaren
  • Schemalezen: werking van hydraulische installaties verklaren
  • Opbouw van eenvoudige kringen
  • Servo- en proportionaalschema's interpreteren

Studiematerialen (lijst)

Tabellenboek voor metaaltechniekVerplicht€ 60,90
  • Auteur: Wellekens B.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • AP-cursus 'Hydropneumatica', departement IO - GRAD Elektromechanische systemen
  • Eigen laptop met software FluidSim (beschikbaar op Digitap). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.
  • Tijdens labomomenten zijn veiligheidsschoenen verplicht (aankoop veiligheidsschoenen ten laste van de student).

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Digitale evaluatie
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00Digitale evaluatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.

Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties

  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

Inclusieve maatregel extra examentijd

  • Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden in de studiewijzer.