Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat elektromechanische systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Maintenance Management behandelt het belang en de structuur van een efficiënt en effectief onderhoudsmanagement in een bedrijf. Tevens gaan we dieper in op de moderne onderhoudsfilosofie waarbij een integrale aanpak betreffende betrouwbaarheid en efficiëntie van een installatie met behulp van feiten (functieanalyse, storingsgedrag en storingsgevolgen) centraal staan. Deze gegevens worden in een vast stramien (RCM/FMEA) geanalyseerd met als uiteindelijk doel het verbeteren van de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en het rendement van de investering gedurende de ganse levenscyclus. Het kiezen van de juiste onderhoudstaak per storingsgevolg staat hierbij centraal.
Het olod Maintenance Management bereidt de studenten voor op de dagdagelijkse werking en het beheer van een onderhoudsafdeling in een bedrijf en leert hen hoe noodzakelijk en kostenbesparend onderhoud kan zijn.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student past het begrippenkader en de terminologie toe die gebruikt wordt in een maintenance omgeving (Nederlands en Engels).
|
Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student voert op een effectieve manier een risico-analyse uit op een toegewezen onderhoudsactiviteit.
|
De student onderzoekt aan de hand van een casus (voorraadbeheer, onderhoudsplan ...) het meest optimale voorraadniveau (KPI) en beargumenteert de keuze.
|
Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student formuleert verbetervoorstellen rond informatiesystemen in het onderhoudsbeheer (CMMS).
|
Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student neemt in een intercultureel team mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat. |
Onderhoudsmethodiek: controleert en onderzoekt met het nodige inzicht de werking van technische installaties op basis van courante meet- en analysetechnieken.
De student beschrijft de verschillende soorten onderhoud en hun respectievelijk belang.
|
De student verantwoordt de de verschillende technieken die gebruikt worden bij Condition Based Maintenance en Reliability Based Maintenance om elektrische en mechanische faalmodes op te sporen en volgt hierin de respectievelijke stappen in de processen.
|
Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student past op basis van predictieve meetdata doeltreffende maatregelen toe binnen de bestaande soorten onderhoud.
|
De student stelt aan de hand van de instructies van de constructeur (OEM) en de historiek van de installatie zo optimaal mogelijk periodieke revisies op.
|
De student verantwoordt het belang van een goede voorraadbeheersing in functie van de daaraan gekoppelde voorraadkosten.
|
De student analyseert een probleem of incident met behulp van FMEA en/of RCA.
|
Leerinhoud
- De onderhoudswereld
- RCM en FMEA
- Wanneer welke onderhoudstaak toepassen
- Wat met reserveronderdelen
- Bedrijfssoftware (CMMS)
- Industrie 4.0 in de onderhoudsomgeving (tijdens de practica en oefeningen)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
- AP-cursus 'Onderhoudsmanagement/Maintenance management', departement IO - GRAD Elektromechanische systemen
- Eigen laptop met software Nodered (gratis te downloaden). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Digitale evaluatie |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 75,00 | Digitale evaluatie |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 25,00 | Opdracht |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie tijdens de lesmomenten
- Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
- Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
- Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.
Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties
- Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.
Inclusieve maatregel extra examentijd
- Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden in de studiewijzer.