Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat elektromechanische systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lejeune Kris
Andere co-titularis(sen): Aouad Rachid, De Vos Thomas, Lathouwers Jef, Rotty Laurens, Vandenbosch Johan, Vangrunderbeek Olivier, Verhulst Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
In dit OLOD worden de studenten getraind om in een multidisciplinair team samen te werken en leiding te geven aan een projectteam. In teamverband creatief zoeken naar oplossingen voor de gestelde problemen in een opdracht. Dit OLOD loopt parallel met Werkplekleren 3 en is mede het sluitstuk van de opleiding.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student past economische kengetallen toe in eenvoudige technische casussen met het oog op de realisatie van een duurzame groei. |
Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student onderzoekt met het nodige inzicht mogelijke storingen aan de hand van technische documentatie.
|
Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student definieert bij de opstart van een zelfsturend team zijn taak en rol, in onderlinge afstemming met zijn teamgenoten.
|
De student werkt constructief samen in team en neemt de verantwoordelijkheden op die inherent verbonden zijn aan zijn rol binnen het zelfsturende team.
|
De student formuleert verbetervoorstellen door rekening te houden met het projectplan. |
De student evalueert in team de technische haalbaarheid van de zelf geformuleerde verbetervoorstellen. |
Levenslang leren: is zelfkritisch en verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen in het vakgebied op te volgen.
De student documenteert zich zelfstandig aan de hand van (anderstalige) wetenschappelijk relevante literatuur met het oog op een efficiënte aanpak van het project.
|
De student reflecteert kritisch over het projectmatig werken en het eigen leerproces.
|
De student hanteert Engelstalig onderhoudstechnisch vakjargon. |
Documenteren en communiceren: documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega’s en leidinggevenden over de werkvoorbereiding en de werkzaamheden.
De student rapporteert schriftelijk en op gestructureerde wijze over de voortgang van het project aan de leden van het projectteam en aan de projectcoach.
|
De student presenteert het plan van eisen door gebruik te maken van diverse communicatietechnieken. |
De student stelt een concreet plan van eisen op van het project. |
Onderhoudsmethodiek: controleert en onderzoekt met het nodige inzicht de werking van technische installaties op basis van courante meet- en analysetechnieken.
De student stelt een basis onderhoudsplan op aan de hand van FMECA. |
De student stelt een gedetaileerde werkinstructie op aan de hand van de taken uit het FMECA onderhoudsplan. |
Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student analyseert en beoordeelt meetdata, stelt een herstelplan voor, rekening houdend met de beheersaspecten eigen aan de mogelijkheden van het onderhoudsteam.
|
De student selecteert de correcte meetapparatuur voor het preventief onderhoud in functie van de context.
|
De student voert een (de)montage uit op basis van verworven kennis bij Werktuigbouwkunde en Rotating Mechanical Equipment.
|
De student past de reeds verworven kennis uit de opleiding correct toe in een opdracht.
|
Leerinhoud
- Een opdracht analyseren en in team een projectplan opstellen
- Een opdracht in team uitvoeren rekening houdend met de opgelegde deadlines en de kennis verworven tijdens de opleiding
- In Nederlandstalige/Engelstalige catalogi informatie opzoeken
- Kritisch reflecteren, zowel over het projectmatig werken als het eigen proces
- Schriftelijk en gestructureerd rapporteren
- Presenteren van het project
- De concrete leerinhouden van de gemengde teamopdrachten zijn niet relevant en variëren naargelang de opdracht
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
- Eigen laptop met software TIA Portal. Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties
- Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat 1) de onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is en 2) medestudenten een belangrijke bron van leren zijn.
- Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties
- Groepswerk: De groep is verantwoordelijk voor het tijdig indienen. Het laattijdig (na de deadline) indienen van opdrachten resulteert in een 0-score voor die opdracht.
- Individueel werk: Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.