Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat elektromechanische systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
20 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: El Meziani Saïd
Andere co-titularis(sen): Adriaensens Raoul, Aouad Rachid, De Boeck Gil, De Vos Thomas, Dieltiens Sien, Houtmeyers Niels, Lejeune Kris, Rotty Laurens, Unal Safak, Vandenbosch Johan, Verstrepen Jurgen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 520,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT biedt de student de mogelijkheid om in een een reële werkomgeving aan de slag te gaan.
Bepaalde competenties/vaardigheden dient de student daar te ontwikkelen onder leiding van een mentor werkplekleren.
De student zoekt zelf een gepast bedrijf. Dit bedrijf kan hetzelfde zijn als voor Werkplekleren 2: periodiek onderhoud, indien deze voldoet aan de door de hogeschool gedefinieerde voorwaardenlijst voor Werkplekleren 3: EMS - MRT. Gedurende het zoekproces naar een geschikte plaats kan de student terugvallen op de coördinator werkplekleren.
Alvorens de student met werkplekleren kan starten, dient hij/zij een voorstel werkplekleren in. Na goedkeuring van dit voorstel brengt de student de contractuele verplichtingen in orde, inclusief het gezondheidstoezicht (indien van toepassing). De student moet een risicoanalyse door de preventiedienst van het bedrijf laten uitvoeren en zich houden aan de conclusies van deze analyse.
Gedurende de looptijd van deze periode werkplekleren blijft de persoonlijk toegekende begeleider werkplekleren op diverse manieren het leerproces kwalitatief opvolgen en bijsturen waar nodig. De begeleider werkplekleren doet dat onder andere op basis van het portfolio (inclusief de dagrapporten) en door ongeveer 3 bedrijfsbezoeken te plannen. Tijdens die bezoeken zijn ook de student en de mentor werkplekleren aanwezig.
Het olod Werkplekleren 3: EMS - MRT bereidt voor op een functie in het werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Voorbereiden en uitvoeren werkzaamheden: voert, na een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhouds-, aanpassings- en herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische onderhoudswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
|
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische aanpassingswerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
|
De student voert, na het maken van een deskundige voorbereiding, zelfstandig gestandaardiseerde elektromechanische herstelwerkzaamheden uit in een vertrouwd domein en onder toezicht van een leidinggevende.
|
Basismetingen en -testen: voert zelfstandig basismetingen en -testen vakkundig uit op een technische installatie
De student voert zelfstandig elektrische en mechanische basismetingen en -testen uit op elektrische verbruikers en mechanische aandrijfsystemen.
|
Technisch lezen: leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema’s beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen waarbij vaktechnische informatie geraadpleegd wordt in één vreemde taal
De student raadpleegt vaktechnische informatie in het Nederlands en in één vreemde taal.
|
De student leest en interpreteert instructies, tekeningen, schema's, beschrijvingen, kenplaatgegevens en toelichtingen.
|
Veilig/Duurzaam/Professioneel: werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier en past veiligheids- en technische normeringen toe in een vertrouwd domein.
De student werkt op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde en kwaliteitsvolle manier.
|
De student werkt tijdsbewust in functie van het productieproces.
|
De student integreert duurzaamheidsprincipes bij het toepassen van regelgeving, normering en veiligheidsprocedures, met oog voor economische levensvatbaarheid. |
Storingsonderzoek: lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
De student lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan technische installaties, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek.
|
Multimediaal rapporteren: rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega’s en leidinggevenden over de toestand van technische installaties en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student rapporteert multimediaal aan gebruikers, collega's en leidinggevenden over de toestand van technische installaties.
|
De student formuleert verbetervoorstellen aan de hand van RCA's met het oog op gebruik en werking van technische installaties.
|
Teamwork: werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
De student werkt constructief en flexibel samen in een intercultureel en multidisciplinair team.
|
De student neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.
|
De student werkt constructief samen in een intercultureel en multidisciplinair team.
|
Levenslang leren: is zelfkritisch en verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen in het vakgebied op te volgen.
De student reflecteert kritisch over de naleving van veiligheidsvoorschriften op de werkvloer.
|
De student verbetert de eigen praktijk door constructief om te gaan met feedback.
|
De student verbetert de eigen praktijk door persoonlijke ontwikkelingsnoden te identificeren en technologische ontwikkelingen op te volgen.
|
Documenteren en communiceren: documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega’s en leidinggevenden over de werkvoorbereiding en de werkzaamheden.
De student documenteert en communiceert doeltreffend in samenspraak met collega's en leidinggevenden over de werkvoorbereiding.
|
Aanpassingen hardware: controleert en onderzoekt de werking van proces geautomatiseerde technische installaties en voert hardware-aanpassingen uit volgens vaste procedures.
De student voert hardware-aanpassingen uit volgens vaste procedures.
|
De student controleert de werking van de sturing en de regeling en geeft de installatie vrij onder toezicht. |
De student onderzoekt de werking van de sturing en de regeling en stelt ze af onder toezicht. |
Interventies uitvoeren: voert door zichzelf voorgestelde interventies uit met betrekking tot meet- en regeltechnische aspecten, op basis van meetresultaten en beschikbare data, onder toezicht van een leidinggevende.
De student voert mogelijke preventieve, correctieve of adaptieve interventies uit onder toezicht van een leidinggevende.
|
De student voert door zichzelf voorgestelde aanpassingen uit volgens vaste procedures (bv. kalibreren van een zuurstofmeting in een proces) en geeft de installatie vrij onder toezicht.
|
De student voert diverse meet-en regeltechnische installatiewerken uit.
|
De student voert interventies uit volgens het technisch dossier. |
Leerinhoud
- Interne werkprocedures en werkinstructies
- Interne montage- en demontagevoorschriften
- Interne veiligheidsinstructies
- Codex ARAB, AREI
- EN-normering
- Catalogi (Nederlands/Engels)
- Alle kennis en vaardigheden die aan bod gekomen zijn tijdens de opleiding Elektromechanische systemen, afstudeerrichting 'Meet- en regeltechnieken'
- Sociaal recht
- Curatieve onderhoudstaken met aandacht voor taken specifiek voor een beginnend meet- en regeltechnicus
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 30,00 | Beoordeling door begeleider (lector AP) |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 70,00 | Beoordeling door mentor (werkplek) |
Toetsing (tekst)
Algemeen
- Voor meer gedetailleerde informatie i.v.m. de procedures, de evaluatie en richtlijnen voor het praktische verloop van het werkplekleren, raadpleeg je de procedures en de studiewijzer werkplekleren. Enkel de studiewijzer die bij de start van het desbetreffende academiejaar bekend wordt gemaakt op de digitale leeromgeving, is geldig.
- Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst werkplekleren, inclusief risicoanalyse en werkpostfiche, kan het werkplekleren niet aanvangen.
- Zonder een goedgekeurd gezondheidsattest uitgeschreven door een arbeidsgeneesheer (indien vereist) op basis van een risicoanalyse en werkpostanalyse, kan het werkplekleren niet aanvangen.
Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties
- Aanwezigheid is verplicht tijdens:
- Werkplekleren omdat deze contactmomenten gericht zijn op het verwerven van een praktische beroepsvaardigheid.
- Intervisiemomenten omdat medestudenten een belangrijke bron van leren zijn en omdat een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
- Als je in totaal geen 45 werkende dagen kan bewijzen op basis van het prestatieblad en de dagrapporten omwille van onwettige afwezigheid, kan je een 0-score krijgen op het deelexamen ‘praktijkbeoordeling in een professionele context’.
- Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
- Een gewettigde en ongewettigde afwezigheid tijdens een intervisiemoment kan je niet inhalen. Je krijgt een 0-score voor het desbetreffende intervisiemoment en de bijhorende opdracht(en).
- Een gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan je, indien organisatorisch mogelijk, inhalen in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP). Je neemt hiervoor zo snel mogelijk contact op met jouw mentor en jouw begeleider.
- Een ongewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan je niet inhalen.