Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat HR-support (Turnhout) als Beroepsoriƫntering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Titularis: Doms Mike
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 112,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Beroepsoriëntering behandelt het HRM-vakgebied in zijn totaliteit.
Het is een 'algemene introductie in' en 'kennismaking met' het vakgebied of beroep: Human Resources Management (HRM of HR).
Het verschaft inzichten in wat een strategisch en duurzaam HRM beleid is en wat het beroep van de HR-support medewerker inhoudt door een verkenning van zowel HRM-visie als -praktijk. Dit betekent zicht krijgen op de 'klassieke HR-cylcus', HR-modellen, -instrumenten, -taken en -rollen, alsook op HR-functies. Via een uitgebreide werkveldverkenning krijgt men zicht op de vereiste competenties en spanningsvelden en leert men wat de plaats en attitude is van HRM en een HR-support medewerker binnen een organisatie.
De gegeven inhoud wordt daarna nog, verder via verdieping en verbreding, behandeld in de opleidingsonderdelen: HRM 1, 2 en 3.
Beroepsoriëntering kan, mits toelating van de toelatingscommissie, ook in semester 2 opgenomen worden.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je beschrijft wat een duurzame HR-beleid betekent en benoemt de voordelen hiervan. |
Je benoemt de ontwikkelingsgeschiedenis van HR via evoluties, periodes en figuren. |
Je beschrijft de basisprincipes van organisatiebeleid, -management, -structuur en -cultuur. |
Je beschrijft de basisprincipes en verschillende theoretische modellen en instrumenten van HR. |
Je geeft weer waar de inzet van HR een meerwaarde betekent voor de kwaliteit van HR en de organisatorische processen. |
Je ontleedt een organisatie (d.m.v een interview) door gericht informatie te verzamelen over HR-beleid, -functie en/of -team. |
Je fungeert als vertegenwoordiger van de organisatie en je informeert medewerkers bij HR-thema's (instroom, doorstroom en uitstroom)
Je ontleedt een organisatie (d.m.v een interview) door gericht informatie te verzamelen over de verschillende rollen en actoren binnen het HR-werkveld. |
Je handelt integer, discreet, klantgericht en loyaal aan de organisatie, met oog voor de diversiteit en het welzijn van de medewerkers.
Je omschrijft het belang van een professionele attitude gekoppeld aan je rol en positie als HR-Support medewerker in een organisatie. |
Leerinhoud
Centraal:
- Een 'algemene introductie in' en 'kennismaking met' het vakgebied of beroep: Human Resources Management (HRM of HR).
- Inzichten in wat een strategisch en duurzaam HRM beleid is en wat het beroep van de HR-support medewerker inhoudt.
Met als belangrijkste thema's:
- Strategische en duurzame HRM in organisaties
- De geschiedenis van HRM
- Globaal en HRM-beleid
- HRM-modellen en -instrumenten
- HRM-functies en -advisering
- HRM binnen een kwaliteitsbeleid
- De professionele attitude van een HR-Support medewerker
- Onderwerpen uit actualiteit en werkveld
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (verplicht)
- Roskam, P. (2023). Talent in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Owl Press. ISBN 9789463939553
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | Schriftelijk examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Maken van een interview met een HR-professional binnen een werk-organisatie, om zo kennis te maken met het ruime HR-werkveld op vlak van HR-beleid, -functies, -rollen en -actoren. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | Schriftelijk examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | Maken van een interview met een HR-professional binnen een werk-organisatie, om zo kennis te maken met het ruime HR-werkveld op vlak van HR-beleid, -functies, -rollen en -actoren. |
Toetsing (tekst)
Dit opleidingsonderdeel kan worden afgelegd in semester 2 voor die studenten die door het afleggen van het opleidingsonderdeel in het alternatieve semester hun studieduur kunnen verkorten. Dit is enkel mogelijk na afspraak met de trajectbegeleider en na goedkeuring van de toelatingscommissie. Voor meer specifieke info en richtlijnen zie studiewijzer.