Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): Scraeyen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel HRM 1 behandelt de methodieken en instrumenten van HRM. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit olod verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkelen van medewerkers en organisatie.
Het opleidingsonderdeel HRM 1 bereidt voor op het eerste werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je herkent de plaats van werving & selectie, onthaal & introductie, van medewerkers in de HR-cyclus. |
Je schetst de activiteiten op de huidige arbeidsmarkt op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel en een aantal functies daarbinnen. |
Je beschrijft welke kanalen er bestaan om de geschikte kandidaten te vinden. |
Je beschrijft de verschillende werving-, selectie- en testmethoden. |
Je beschrijft wat een onboardingproces inhoudt. |
Je licht de huidige & toekomstige trends toe op het vlak van onboarding en peroneelsbeoordeling. |
Je benoemt en legt het belang uit van talent- en competentiemanagement en peroneelsplanning. |
Je verklaart de oorzaken en gevolgen van een personeelsverloop. |
Je werkt een functieomschrijving en competentieprofiel uit vertrekkende vanuit de behoefte van de organisatie. |
Je stelt een wervende vacature op. |
Leerinhoud
Centraal: De klassieke HRM-cyclus als rode draad
1. Instroom en onthaal
2. Beoordelen en Evalueren
Met als belangrijkste thema's
- Turbulente arbeidsmarkt
- Rekrutering: werving en selectiegesprekken
- Onthaal en introductie
- Een turbulente arbeidsmarkt
- Functie- en taakbeschrijvingen
- Beoordelen en evalueren van medewerkers
- Personeelsbeoordeling: omschrijving
- Onderwerpen uit actualiteit en werkveld
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (verplicht)
- Roskam, P. (2020). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Schriftelijk examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht: Maken van een functieomschrijving en competentieprofiel. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Opdracht: Maken van een "Wervende vacature". |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Schriftelijk examen. De lector geeft aan de betrokken student aan welke onderdelen of hoofdstukken dienen gekend te zijn en die worden geëxamineerd. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | Opdracht: Maken van functieomschrijving en competentieprofiel |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | Opdracht: Maken van een "Wervende vacture" |