Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
HRM 132411/3322/2425/1/81
Studiegids

HRM 1

32411/3322/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): Scraeyen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel HRM 1 behandelt de methodieken en instrumenten van HRM. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit olod verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkelen van medewerkers en organisatie. 
Het opleidingsonderdeel HRM 1 bereidt voor op het eerste werkplekleren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je herkent de plaats van werving & selectie, onthaal & introductie, van medewerkers in de HR-cyclus.
Je schetst de activiteiten op de huidige arbeidsmarkt op het gebied van in-, door- en uitstroom van personeel en een aantal functies daarbinnen.
Je beschrijft welke kanalen er bestaan om de geschikte kandidaten te vinden.
Je beschrijft de verschillende werving-, selectie- en testmethoden.
Je beschrijft wat een onboardingproces inhoudt.
Je licht de huidige & toekomstige trends toe op het vlak van onboarding en peroneelsbeoordeling.
Je benoemt en legt het belang uit van talent- en competentiemanagement en peroneelsplanning.
Je verklaart de oorzaken en gevolgen van een personeelsverloop.
Je werkt een functieomschrijving en competentieprofiel uit vertrekkende vanuit de behoefte van de organisatie.
Je stelt een wervende vacature op.

Leerinhoud

Centraal: De klassieke HRM-cyclus als rode draad

1. Instroom en onthaal 

2. Beoordelen en Evalueren

Met als belangrijkste thema's

  • Turbulente arbeidsmarkt
  • Rekrutering: werving en selectiegesprekken
  • Onthaal en introductie
  • Een turbulente arbeidsmarkt
  • Functie- en taakbeschrijvingen
  • Beoordelen en evalueren van medewerkers
  • Personeelsbeoordeling: omschrijving
  • Onderwerpen uit actualiteit en werkveld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2020). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00Opdracht: Maken van een functieomschrijving en competentieprofiel.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00Opdracht: Maken van een "Wervende vacature".
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen. De lector geeft aan de betrokken student aan welke onderdelen of hoofdstukken dienen gekend te zijn en die worden geëxamineerd. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Opdracht: Maken van functieomschrijving en competentieprofiel
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Opdracht: Maken van een "Wervende vacture"