Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
HRM 232417/3322/2425/1/91
Studiegids

HRM 2

32417/3322/2425/1/91
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Wezel Liesbeth
Andere co-titularis(sen): El Issati Mariam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel HRM 2 behandelt beloning, ontwikkeling en uitstroom in een organisatie. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit opleidingsonderdeel verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en ontwikkeling van medewerkers en organisatie. 
Het opleidingsonderdeel HRM 2 bereidt voor op de zaken waarmee men tijdens het werkplekleren geconfronteerd wordt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je beschrijft wat competentiemanagement inhoudt en hoe dit geïntegreerd kan worden in de organisatie.
Je beschrijft kernprincipes rond loopbaanbeleid.
Je beschrijft de praktijk van performance management.
Je beschrijft systemen van functiewaardering en -classificatie.
Je licht loonberekeningen en verschillende beloningsvormen toe.
Je voert een analyse uit op een casus m.b.t. verloning
Je benoemt kernprincipes rond personeel en ontwikkeling en je formuleert manieren van leren.
Je benoemt trends in vorming, training en ontwikkeling.
Je stelt een leer-, ontwikkel- of coachingplan op voor een team of individu.
Je formuleert kernprincipes rond uitstroom en geeft voorbeelden van de verschillende soorten uitstroom.

Leerinhoud

Centraal: De klassieke HRM-gesprekscyclus als rode draad

1. Belonen

2. Ontwikkelen

3. Uitstroom

Met als belangrijkste thema's:

Competentiemanagement
Performance management
Functiewaardering
Loopbaanbeleid
Motiveren, belonen & verlonen
Het analyseren van een casus m.b.t. verloning
Kernprincipes en begrippen: leren in arbeidsorganisaties
VTO-beleid
Het ontwerpen van een VTO-activiteit: van analyse tot transfer
Management van uitstroom
Onderwerpen uit actualiteit en werkveld

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht)
  • Roskam, P. (2020). Personeel in goede handen. Basishandboek Human Resource Management. Gent: Academia Press.
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld. 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges34,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00