Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Werkplekleren 129750/3322/2425/1/11
Studiegids

Werkplekleren 1

29750/3322/2425/1/11
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat HR-support (Turnhout) als Werkplekleren 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Agtmael Chantal
Andere co-titularis(sen): Bevernage Sofie, De Mulder Anouk, De Saeger Elke, Doms Mike, Gys Kathleen, Gysbrechts Els, Keulemans Anneke, Scraeyen Philippe, Truyen Robin, Van Praet Ellen, Van Wezel Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 280,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 1 behandelt de HR-praktijk a.d.h.v. werkplekleren in een organisatie naar keuze. Het doel van dit werkplekleren is de organisatie te leren kennen en praktijkervaring op te doen zonder evenwel de eindverantwoordelijkheid te dragen. Het olod Werkplekleren 1 bereidt voor op de rol van HR-deskundige.

Dit opleidingsonderdeel behandelt tevens het leerproces en de professionele ontwikkeling van de student. Reflecteren staat hierin centraal in functie van de ervaringen en het handelen binnen het werkplekleren. Het stelt de student in staat om veel over zichzelf en anderen in de groep te leren, alsook over het professioneel handelen in een organisatie en de deontologie van het beroep.

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit werkplekleren en coaching.

Periode werkplekleren: periode februari tot mei, minimum van 182 uren werkplekleren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01. Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je past op basis van de input van de werkplekbegeleider in-, door- en uitstroominstrumenten toe.
02. Je fungeert als vertegenwoordiger van de organisatie en je informeert medewerkers bij HR-thema's (instroom, doorstroom en uitstroom)
Je kent je rol als HR Support medewerker en de positie van HR binnen de organisatiestructuur van je werkplek en weet wat je taken en verantwoordelijkheden zijn.
03. Je voert de personeelsadministratie correct uit (instroom, doorstroom, uitstroom), met behulp van actuele digitale toepassingen.
Je werkt vlot met de aangeboden digitale tools bij de ondersteuning van diverse operationele/administratieve processen binnen de HR afdeling.
04. Je handelt conform de sociaal-juridische kaders.
Je zoekt naar de juiste bronnen om kennis op te bouwen en handelt juridisch correct volgens de geldende arbeids- en sociale wetgeving.
05. Je handelt integer, discreet, klantgericht en loyaal aan de organisatie, met oog voor de diversiteit en het welzijn van de medewerkers.
Je toont aan dat je met discretie en privacy kan omgaan in de opdrachten die je behandelt.
Je onderneemt concrete acties om vragen van werknemer of klanten op te volgen en af te stemmen bij je werkplekbegeleider.
06. Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat in verschillende talen, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je communiceert mondeling correct in diverse situaties binnen de werkplekcontext. Afgestemd op het doel, onderwerp en gesprekspartner.
Je communiceert schriftelijk correct in diverse situaties binnen de werkplekcontext. Afgestemd op het doel, onderwerp en gesprekspartner.
07. Je werkt met collega’s, externe- en sociale partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je integreert je vlot in het team waarin/waarmee je samenwerkt.
08. Je plant en organiseert efficiënt je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief met het oog op het realiseren van kwaliteit.
Je werkt nauwkeurig, doelgericht, efficient, stressbestendig en flexibel. Je toetst onvolledige of tegenstrijdige informatie af.
09. Je stuurt je eigen professionalisering door middel van zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
Je stelt je open en leerbereid op en kan feedback omzetten naar het verbeteren van je functioneren op je werkplek.
Je reflecteert in de loop van het coachingtraject en maakt dit duidelijk in reflectieverslagen en de deelname aan de coachingsessies.
Je geeft feedback aan de andere studenten van de coachingsgroep gebaseerd op de ingebrachte cases en hanteert hierbij een open houding.
Je stelt onderzoekende, open reflectievragen zonder onmiddellijk over te gaan tot het suggeren van oplossingen.
Je legt een verband tussen het eindkwalificaties van een toekomstig HR-Support medewerker (OLR, beoordelingscriteria) en de praktijk in het werkveld.
Je zorgt voor een kwaliteitsvolle uitwerking van je eindreflectie die de basis is voor de zoektocht naar werkplek 2 aangepast aan het eigen profiel.

Leerinhoud

  • Het werkplekleren focust zich op inzicht verwerven op het takenpakket van de HR-support medewerker en ondersteunend werken in opdracht van de WPL mentor. 

    · Op basis van de input van de organisatie in-, door- en uitstroominstrumenten toepassen

    · Opdrachten in verband met technisch-administratieve (personeels-)procedures en systemen uitvoeren

    · Informatie op een doeltreffende manier verzamelen en verwerken binnen de beschikbare termijn

    De coaching focust zich op:

    · het in kaart brengen van het eigen leerproces door middel van zelfreflectie;

    · het werken aan de beroepspersoonlijkheid en attitudes;

    · het eigen referentiekader en dat van anderen;

    · het zicht krijgen op het beroep van de HR-deskundige;

    · het zicht krijgen op andere actoren binnen een organisatie;

    · thema’s waarbij inzichten en methoden uit de andere opleidingsonderdelen verwerkt worden, in verband gebracht worden met de eigen praktijk en geïntegreerd worden;

    · thema’s die de individuele studenten vanuit de eigen praktijk als leermateriaal inbrengen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer (verplicht) 
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.  

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren21,00 uren
Werkplekleren en/of stage182,00 uren
Werktijd buiten de contacturen77,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Werkplekleren: Permanente evaluatie met een tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie. De begeleider bepaalt de quotatie, na overleg met de mentor en aan de hand van het ingevulde evaluatiedocument.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

Voor studenten die de combinatie maken van praktijkoriëntering en project zijn in overleg met de coach/trajectbegeleider aangepaste afspraken over de werkplekleren werkdagen mogelijk.