Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat HR-support (Turnhout) als HRM 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Doms Mike
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel HRM 3 behandelt bredere HRM-thema's, met focus op de wissel- en samenwerking tussen de maatschappij, organisatie en medewerker.
Een duurzaam HRM- en personeelsbeleid is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan brede inzetbare en adequaat opgeleid medewerkers die zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpassen en daarop inspelen. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen naar inclusieve werkomgevingen met goed management of leiderschap en 'werkbaar werk', waar ze zich verder kunnen ontwikkelen. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief of de arbeidsverhoudingen staan regelmatig in een spanningsveld: wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol of duurzaam HRM slaagt erin om alle perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie en de maatschappij meerwaarde ervaren.
Het opleidingsonderdeel HRM 3 is een sterke verbreding en verdieping van de HRM-materie met focus op Management, Personeel, organisatie en (maatschappelijke) omgeving.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de omgeving, de doelstellingen van de organisatie en het welzijn van de medewerkers.
Je past theoretische inzichten in functie van de uitvoering van een duurzaam HR-beleid toe. |
Je beschrijft de samenhang tussen arbeid, arbeidsmarkt en samenleving. |
Je beschrijft diverse actoren op vlak van arbeidsverhoudingen, het Belgisch Sociaal Overleg-model en hun rol binnen het HR-werkveld. |
Je beschrijft de factoren die werkbaar werk of arbeidskwaliteit, kortom 'welzijn' bepalen. |
Je beschrijft wat denken rond innovatieve arbeidsorganisatie kan betekenen voor de arbeidskwaliteit. |
Je benoemt en ontleedt zowel de positieve als negatieve kanten van motivatie en (situationeel) leiderschap waaronder de impact hiervan op groepen of teams |
Je beschrijft en ontleedt maatregelen in het kader van een absenteïsmebeleid, gebruikmakend van wetgeving, methodieken en instrumenten. |
Je geeft weer waaruit een volwaardig inclusie- en diversiteitsbeleid bestaat en hoe 'kruispuntdenken' hier een belangrijk onderdeel van is. |
Leerinhoud
Centraal:
- Wat is een duurzaam personeelsbeleid?
- Bredere HRM-thema's, met focus op de wissel- en samenwerking tussen de maatschappij, organisatie en medewerker.
- 'Management en organisatie' en 'Personeel en organisatie'
Belangrijkste thema's:
- Inzichten in een duurzaam HRM- of personeelsbeleid
- Samenhang tussen arbeid, arbeidsmarkt en samenleving
- Actoren op vlak van arbeidsverhoudingen, het Belgisch Sociaal Overleg-model en hun rol binnen het HR-werkveld
- Welzijn of 'Werkbaar werk'
- Innovatieve arbeidsorganisaties en arbeidskwaliteit
- Situationeel leiderschap
- Absenteïsmebeleid
- Inclusie- en diversiteitsbeleid
- Thema's uit de actualiteit en werkveld
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer (Verplicht)
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |