Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: El Meziani Saïd
Andere co-titularis(sen): Jiménez Peña Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Professionele vaardigheden behandelt de vaardigheden die studenten nodig hebben om op een constructieve en succesvolle manier professioneel samen te werken binnen een intercultureel team.
Het olod Professionele vaardigheden bereidt de studenten voor op het projectwerk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde leest en interpreteert zowel elektrische, stromingstechnische als eenvoudige P&ID (Piping and Instrumentation Diagram) schema’s en tekeningen en raadpleegt, ook in minstens één vreemde taal, vaktechnische informatie.
De student raadpleegt in twee talen (Nederlands en Engels) technische bronnen eigen aan het vakgebied.
|
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student kent het belang van een ISO-kwaliteitszorgsysteem voor een onderneming.
|
De student beschrijft het verschil en de relatie tussen verschillende ISO-normeringen.
|
De student beschrijft het belang van een goed diversiteitsmanagement aan de hand van het model "10 kritische succesfactoren".
|
De student heeft inzicht in de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. |
De gegradueerde stuurt operationeel enkele medewerkers aan voor concrete werkzaamheden met aandacht voor de veiligheid, werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student voert in groepsverband opdrachten uit volgens de basisregels van goed projectmanagement.
|
De student toont aan dan hij constructief samenwerkt met medestudenten.
|
De student beschrijft verschillende gespreksvaardigheden.
|
De student beschrijft het belang van diversiteit in een interculturele maatschappij.
|
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student stelt een eenvoudig projectplan op in MS Project.
|
De student presenteert in groepsverband een projectplan.
|
Leerinhoud
- Diversiteitsmanagement
- Werken in team
- Conflictbeheersing
- ISO-kwaliteitszorgsystemen
- Projectmanagement
- MS Project
- Mindjet Mindmanager
- Nederlandstalige en Engelstalige bronnen raadplegen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
- Tijdens de contactmomenten heeft de student een papieren versie van de cursus en bijlagen bij zich.
- Eigen laptop met software MS Project en Mindjet MindManager (software gratis via e-campus). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Digitale evaluatie |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Digitale evaluatie |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 50,00 | Groepsopdracht
|
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties
- Aanwezigheid is verplicht tijdens oefenzittingen en het groepswerk omdat deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten en medestudenten een belangrijke rol van leren zijn.
- Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
- Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD. Je kan dan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
- Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de betrokken lector.
Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties
- Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.
Inclusieve maatregel extra examentijd
- Voor alle schriftelijke en digitale ‘kennis- en inzichtstoetsen’ en ‘vaardigheidstoetsen’ binnen en buiten de examenreeks geldt dat de totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4e extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Meer info is terug te vinden in de studiewijzer.