Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Jiménez Peña Carlos
Andere co-titularis(sen): Rotty Laurens
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Projectwerk KL behandelt het projectmatig werken in een projectteam. In teamverband wordt creatief naar oplossingen voor de gestelde problemen gezocht.
Het olod Projectwerk KL loopt parallel met Werkplekleren 3 en is mede het sluitstuk van de opleiding.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde adviseert en informeert gebruikers, en formuleert verbetervoorstellen met het oog op gebruik en werking.
De student presenteert het plan van eisen door gebruik te maken van diverse communicatietechnieken. |
De student stelt een concreet plan van eisen op van het project. |
De gegradueerde stuurt operationeel enkele medewerkers aan voor concrete werkzaamheden met aandacht voor de veiligheid, werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van goedgekeurde aanpassingen en neemt hierin verantwoordelijkheid op.
De student werkt constructief samen in team en neemt verschillende rollen op (werfvoorbereider, onderzoeker, koeltechnieker etc.). |
De student licht de opdracht kritisch toe, rekening houdend met het projectplan en de vooropgestelde deadlines. |
De student evalueert in team de technische haalbaarheid van de opdracht. |
De gegradueerde onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student documenteert zich zelfstandig aan de hand van (anderstalige) wetenschappelijk relevante literatuur met het oog op een efficiënte aanpak van het project. |
De student reflecteert kritisch over het eigen leerproces. |
De student reflecteert kritisch over het projectmatig werken. |
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student geeft blijk van verschillende gespreksvaardigheden: non-verbale communicatie, (actief) luisteren, vragen stellen, eigen mening formuleren en omgaan met feedback. |
De student rapporteert schriftelijk en op gestructureerde wijze over de voortgang van het project aan de leden van het projectteam en aan de projectcoach. |
De gegradueerde voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende installaties, indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen in een residentiële en niet-residentiële context.
De student selecteert het juiste koelmedium en voert de juiste handelingen uit in functie van de toepassing. |
De student analyseert en beoordeelt meetdata, stelt een herstelplan voor, rekening houdend met de beheersaspecten. |
De student evalueert de indienststelling van de installatie. |
De student voert zelfstandig en onder toezicht van een leidinggevende indienstnemingen en afregelingen van klimatisatiesystemen uit in het domein van de HVAC-systemen. |
De gegradueerde lokaliseert, identificeert en diagnosticeert storingen aan klimatisatiesystemen, rekening houdend met situationele elementen en/of onderhoudshistoriek in een residentiële en niet-residentiële context.
De student voorspelt aan de hand van het uitgewerkte projectplan mogelijke storingen. |
De student voert een correcte (de)montage uit op een HVAC-installatie en selecteert hiervoor correcte gereedschappen. |
De gegradueerde houdt rekening met specifieke risico’s van gevaarlijke producten en omstandigheden eigen aan het werkveld klimatisatie en handelt ernaar.
De student kan een complex probleem los van zijn technische functionaliteit aftoetsen op vlak van investeringsbudget, energetisch rendement en veiligheid voor mens, dier en omgeving. |
Leerinhoud
- Een opdracht analyseren en in team een projectplan opstellen.
- Een opdracht in team uitvoeren, rekening houdend met de opgelegde deadlines en de kennis verworven tijdens de opleiding.
- In anderstalige informatiebronnen informatie opzoeken.
- Aanvullende trainingssessies door externe bedrijven volgen.
- Kritisch reflecteren, zowel over het projectmatig werken als over het eigen proces.
- Schriftelijk en gestructureerd rapporteren.
- Presentatie en verdediging van het project.
- De concrete leerinhouden van de gemengde teamopdrachten variëren naargelang de opdracht.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
- Voor dit OLOD kunnen externe bezoeken (bedrijfsbezoek, workshop, ...) georganiseerd worden. Bijkomende kosten zijn ten laste van de student.
- Eigen laptop met software Revit Stabicad (gratis educatieve versie online te downloaden). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | Evaluatie van proces, product en mondelinge verdediging |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | Peerevaluatie |
Toetsing (tekst)
Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties
- Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat 1) de onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is en 2) medestudenten een belangrijke bron van leren zijn.
- Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
Permanente evaluatie: laattijdig indienen van opdrachten en bijhorende consequenties
- Groepswerk: De groep verantwoordelijk voor het tijdig indienen. Het laattijdig (na de deadline) indienen van opodrachten resulteert in een 0-score voor die opdracht.
- Individueel werk: Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet je het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.