Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkplekleren 1: verkenning en voorbereiding35018/3324/2425/1/47
Studiegids

Werkplekleren 1: verkenning en voorbereiding

35018/3324/2425/1/47
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat HVAC-systemen, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat elektromechanische systemen als Werkplekleren 1: verkenning en voorbereiding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Jiménez Peña Carlos
Andere co-titularis(sen): De Weerd Arthur
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren 1 behandelt de dagelijkse handelingen op de HVAC-werkplek. Door binnen een brede waaier aan organisaties in contact te komen met verschillende aspecten van het werkveld van HVAC-systemen krijgen de studenten de mogelijkheid om te ontdekken waar hun interesses liggen.
Het olod Werkplekleren 1 bereidt voor op Werkplekleren 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde voert elektrische en stromingstechnische basismetingen en –testen uit.
De student bouwt elektrische sturingen zelfstandig op.
De student voert mechanische basisbewerkingen uit.
De gegradueerde werkt op een maatschappelijk verantwoorde, duurzame en kwaliteitsvolle manier en past veiligheidsvoorschriften en reglementeringen toe in het domein van de HVAC-systemen.
De student demonstreert operationele duurzaamheid door de geldende veiligheidsregels op de werkvloer nauwgezet na te leven tijdens bedrijfsbezoeken.
De gegradueerde onderhoudt zijn deskundigheidsniveau door technologische ontwikkelingen op te volgen en is zelfkritisch.
De student identificeert de verschillende sectoren en vergelijkt deze.
De student stelt een cv op en presenteert zich door middel van een sollicitatiegesprek.
De student zoekt verschillende jobprofielen binnen de sector op en onderzoekt op basis daarvan de jobinhoud van de HVAC-technicus.
De student reflecteert over de eigen observaties in het werkveld en die van de medestudenten en beschrijft hierbij de aspecten die bij zijn/haar interesses aansluiten.
De student reflecteert over de eigen ontwikkelingsnoden.
De student reflecteert over de eigen professionele ingesteldheid.
De gegradueerde rapporteert op doeltreffende wijze aan collega’s en leidinggevenden over zijn werkzaamheden in functie van de opvolging.
De student rapporteert schriftelijk en mondeling over zijn observaties op de werkvloer (technische installatie, structuur van technische diensten, ...).
De student verzamelt informatie uit de observaties op het werkveld.
De student deelt kennis- en leerervaringen met anderen, leert van en met anderen.

Leerinhoud

  • Verschillende aspecten van het werkveld ontdekken:
    • Rondleidingen
    • Presentaties
    • Evenementen
    • Bedrijfsopleidingen
  • CV- en sollicitatietraining
  • Reflectievaardigheden
  • Relaisschakelingen bedraden
  • Mechanische basisbewerkingen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Het cursusmateriaal wordt via de online leeromgeving ter beschikking gesteld.
  • Voor bedrijfsbezoeken zijn veiligheidsschoenen en fluovest verplicht (aankoop ten laste van de student).
  • Kosten en organisatie vervoer voor bedrijfsbezoeken zijn ten laste van de student.
  • Eigen laptop met software MS Office (gratis met studentenlicentie). Laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren18,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen37,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio80,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht20,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid en bijhorende consequenties

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens:
    • Bedrijfsbezoeken omdat deze onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en uitsluitend onder begeleiding kan plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
    • Practica omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
    • Intervisiemomenten omdat medestudenten een belangrijke bron van leren zijn en omdat een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
  • Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Bij gewettigde afwezigheden moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.
  • Je kan enkel de volgende gewettigde afwezigheden inhalen:
    • Maximum één bedrijfsbezoek, indien organisatorisch mogelijk. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector en volg je de afspraken zoals beschreven in de cursus. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
    • Maximum 2 practica, indien organisatorisch mogelijk. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van de gemiste evaluatie.
  • Als je de start van dit opleidingsonderdeel hebt gemist omdat je later bent ingeschreven, dan krijg je in overleg met de lector vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor dien je zo snel mogelijk contact op te nemen met de lector.