Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Projectvaardigheden38500/3325/2425/1/88
Studiegids

Projectvaardigheden

38500/3325/2425/1/88
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Charpentier Steven
Andere co-titularis(sen): Doggen Stijn, Stevens Wouter, Van Overveldt Maarten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Projectvaardigheden behandelt de sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn om aan een project te werken in de IT-sector.
Het olod Projectvaardigheden bereidt voor op het opstellen van documentatie en het communiceren in teamverband.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je analyseert een IoT-project, en stelt een technische oplossing voor. 
De student analyseert een project, en maakt hiervoor een planning op.
Je stelt, op basis van een gemaakte analyse, een IoT-systeem samen uit beschikbare componenten. 
De student past in groep de aangeleerde principes toe in een eenvoudige case.
Je levert een IoT-systeem op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik. 
De student communiceert mondeling over het geleverde werk, aangepast aan de doelgroep.
Je handelt deontologisch en houdt rekening met de wettelijke en bedrijfseigen veiligheids- en privacyrichtlijnen. 
De student handelt volgens de deontologische principes om de hoogste professionele standaarden te waarborgen.
Teamwerk: Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op. 
De student gebruikt correcte communicatievaardigheden in een vergadering.
De student past feedbacktechnieken toe om de communicatie te verbeteren en het leerproces te bevorderen.
Documentatie en rapportage: Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken. 
De student rapporteert schriftelijk over het geleverde werk, aangepast aan de doelgroep. 
De student documenteert zijn werkzaamheden, en rapporteert hierover aangepast aan het doelpubliek.
De student geeft een presentatie over zijn werkzaamheden, aangepast aan het doelpubliek.

Leerinhoud

  • Basisprincipes van synchrone communicatie:
    • Feedback geven en ontvangen
      • peerevaluatie
    • Gesprekstechnieken
      • informatie inwinnen
        • Technische vereisten
        • Functionele vereisten
      • informatie verstrekken
      • Met experten / peers / eindgebruikers / klanten
    • Teamwerking
    • Vergadertechnieken
      • notuleren
      • rapporteren
      • presenteren
    • Projectmatig werken
      • itil / agile
  • Basisprincipes van asynchrone communicatie:
    • Documenteren
      • Aangepast aan het doelpubliek
        • Experten
        • Peers
        • Eindgebruikers / klanten
    • Digitale etiquette
      • Professioneel, beleefd, respectvol
      • Hoe omgaan met mails / chat
      • Gebruik van spellingcontrole
    • Planning opmaken
      • Agenda
      • kalender
      • gant chart
      • mijlpalen

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
Vormen van groepsleren17,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio50,00Digitaal in te dienen, mondeling toelichten
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00Digitaal in te dienen, mondeling toelichten
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00