Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IoT Werkplekleren34200/3325/2425/1/67
Studiegids

IoT Werkplekleren

34200/3325/2425/1/67
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat Internet of Things als International IoT werkplekleren_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Overveldt Maarten
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met IoT project OF simultaan te volgen met IoT Project_A2 OF simultaan te volgen met IoT project OF geslaagd voor IoT project OF geslaagd voor IoT Project_A2 OF geslaagd of getolereerd voor IoT Applications OF geslaagd voor IoT project).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Het olod IoT Werkplekleren behandelt de uiteindelijke geïntegreerde praktijktest van de opleiding en geeft inzicht in de professionele bedrijfswereld.
Het olod IoT Werkplekleren bereidt voor op een functie in het werkveld. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je analyseert een IoT-project, en stelt een technische oplossing voor. 
De student analyseert een opdracht a.d.h.v. meetresultaten.
De student stelt minstens één technische oplossing voor bij een gegeven opdracht.
Je installeert een volledig IoT-systeem volgens aangeleverde specificaties. 
De student installeert smart connected systemen op een consistente wijze volgens standaarden en afspraken binnen de organisatie
Je integreert verschillende IoT-systemen, en programmeert hiervoor interfaces. 
De student optimaliseert smart connected systemen.
De student configureert of programmeert smart connected systemen.
Je levert een IoT-systeem op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik. 
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student levert smart connected systemen op en verifieert de correcte werking met de klant/gebruiker.
Onderhoud en reparatie: Je voert onderhoud uit op bestaande IoT-systemen en zorgt voor aanpassingen, vervangingen of reparaties indien nodig. 
De student interpreteert meetresultaten en andere data met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
De student doet preventieve, correctieve en adaptieve interventies met betrekking tot onderhoudstechnische aspecten.
Je spoort fouten op in een bestaand IoT-systeem, en lost deze op. 
De student lokaliseert mogelijke fouten met behulp van meetapparatuur.
De student test smart connected systemen volgens scenario's.
Je handelt deontologisch en houdt rekening met de wettelijke en bedrijfseigen veiligheids- en privacyrichtlijnen. 
De student werkt met oog voor beveiliging volgens voorschriften en eisen.
Teamwerk: Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op. 
De student werkt constructief en flexibel samen in een team binnen de professionele bedrijfscontext.
De student voert de opdracht uit binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten, gemaakte afspraken en de bedrijfsstrategie.
Documentatie en rapportage: Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken. 
De student documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
De student rapporteert en communiceert aangepast aan het (anderstalige) doelpubliek.
Zelfontwikkeling en levenslang leren: Je reflecteert op en verbetert continu eigen vaardigheden en kennis, volgt ontwikkelingen in de snel veranderende IoT-wereld en identificeert persoonlijke ontwikkelingsbehoeften. 
De student geeft de eigen ontwikkelingsnoden aan.
De student zoekt relevante nieuwe technieken en technologieën in de sector van de smart connected devices.
Veiligheid en welzijn: Je creëert een veilige werkomgeving, en past de relevante regelgeving en normen toe met oog op duurzaamheid en welzijn. 
De student werkt met oog voor duurzaamheid en welzijn.
De student werkt veilig met het voorradige werkmateriaal.
De student werkt duurzaam met het voorradige werkmateriaal.
De student werkt conform de veiligheidsreglementeringen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)576,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)195,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)576,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)195,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio30,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00

Toetsing (tekst)

Algemeen
• Zowel voor het eerste semester als het tweede semester geldt er een aanvraagprocedure met strikte deadlines. Alle informatie en deadlines zijn te vinden op Digitap. Wanneer de student de deadlines heeft overschreden, kan het werkplekleren-team beslissen het werkplekleren te weigeren en uit te stellen naar een volgend semester.
• Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst, risicoanalyse én werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
• Als een student een deelcijfer behaalt dat minder is dan de helft en dus niet slaagt voor het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ enerzijds of voor het onderdeel ‘Portfolio’ anderzijds, dan wordt hiervoor een code ‘F’ van ‘Fail’ toegekend aan het volledige opleidingsonderdeel. Hierdoor slaagt de student niet voor dit opleidingsonderdeel. Dit omdat binnen het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ de opgedane vaardigheden binnen de opleiding en tijdens het werkplekleren beoordeeld worden en omdat binnen het onderdeel ‘Portfolio’ beoordeeld wordt of de student in staat is om met de nodige softskills deze vaardigheden in verschillende contexten toe te passen en aan verschillende doelgroepen over te brengen.
• De student mag IoT werkplekleren enkel opnemen met maximaal 6 studiepunten aan andere opleidingsonderdelen die gelijktijdig geprogrammeerd worden (m.a.w. in één en hetzelfde semester). Afwijkingen kunnen enkel via de toelatingscommissie worden verkregen.

Praktijkbeoordeling in een professionele context
• Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
• Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is dan ook verplicht. Telewerk is (beperkt) toegelaten, mits goedkeuring van de werkplek én de opleiding.
• Bij afwezigheid tijdens het werkplekleren of een intervisiemoment brengt de student zo snel mogelijk en ten laatste op de dag van de afwezigheid de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) op de hoogte via de contactgegevens die zijn opgenomen in de overeenkomst werkplekleren.
• Daarnaast moet de afwezigheid ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.
• De student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid, indien organisatorisch mogelijk, in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) inhalen.
• De student met ongewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid niet inhalen.
• De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste intervisiemoment via mail contact op met de betrokken lector om concrete afspraken te maken.
• De student met ongewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment kan dit intervisiemoment niet inhalen.
• De student presteert 72 gewerkte dagen (of equivalent aantal werkplekuren) volgens het regime van het bedrijf. Wanneer een student onvoldoende dagen presteert omwille van ongewettigde afwezigheid, zal dit leiden tot een 0-score op het onderdeel ‘praktijkbeoordeling in een professionele context’.

Portfolio
• Laattijdig indienen van een portfolio-opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht tenzij de student omwille van medische redenen of overmacht later mag indienen dan de opgegeven deadline.
• Daarnaast moet de aanvraag voor een nieuwe deadline ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.
• Het cijfer van ‘Portfolio’ wordt tijdens de eindverdediging vastgelegd met een jury van vakexperten. Zonder deelname aan de eindverdediging krijgt de student een 0 voor dit examenonderdeel.