Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Embedded Systemen37217/3325/2425/1/19
Studiegids

Embedded Systemen

37217/3325/2425/1/19
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Overveldt Maarten
Andere co-titularis(sen): De Ridder Ward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Elektriciteit OF simultaan te volgen met Elektriciteit) EN ((eerder ingeschreven voor IoT Programming_A3SP OF simultaan te volgen met IoT Programming_A3SP) OF (eerder ingeschreven voor IoT Programming OF simultaan te volgen met IoT Programming)).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Embedded Systemen behandelt het gebruik van een microcontroller in een aantal basistoepassingen zoals het aansluiten van sensoren, actuatoren en andere randapparaten. Enkele miniprojecten verschaffen meer inzicht in het gebruik van de C++-taal, de werking van de microcontroller en welk communicatieprotocol of methode moet gebruikt wordt om sensoren/actuatoren/randapparaten aan te sluiten.

Het olod Embedded Systemen bereidt voor op het olod IoT project.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je analyseert een IoT-project, en stelt een technische oplossing voor. 
De student verklaart zijn keuze van sensoren.
Je installeert een volledig IoT-systeem volgens aangeleverde specificaties. 
De student werkt met de GPIO's van een microcontroller.
Je integreert verschillende IoT-systemen, en programmeert hiervoor interfaces. 
De student stuurt actuatoren aan.
De student hanteert de syntax en grammatica van de programmeertaal C++.
De student gebruikt de geziene communicatieprotocollen.
Je spoort fouten op in een bestaand IoT-systeem, en lost deze op. 
De student plaatst en verifieert de koppeling van sensoren.
Teamwerk: Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op. 
De student werkt constructief en actief samen in teamverband.
Documentatie en rapportage: Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken. 
De student documenteert zijn broncode om de werking duidelijk te maken aan een doelpubliek.
Je zoekt zelfstandig informatie op in (anderstalige) documentatie. 
De student kan gebruik maken van de informatie op databladen van componenten.
Zelfontwikkeling en levenslang leren: Je reflecteert op en verbetert continu eigen vaardigheden en kennis, volgt ontwikkelingen in de snel veranderende IoT-wereld en identificeert persoonlijke ontwikkelingsbehoeften. 
De student reflecteert over de uitvoering van de opdrachten.

Leerinhoud

  • Communicatieprotocollen (UART, SPI, I2C)
  • Installatie en gebruik van een programmeeromgeving voor een microcontroller
  • Basisinstructies C++
  • Uitlezen van sensoren
  • Beslissingen maken op basis van sensordata
  • Aansturen van actuatoren
  • Gebruik van GPIO in C++
  • PWM sturing

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studenten krijgen de studenten een kitje ter beschikking met de belangrijkste bouwstenen: Arduino, sensoren, actuatoren, breadboard en andere elektronische componenten. Zo kunnen ze zowel tijdens de labo's als thuis verder werken aan hun projecten.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)132,00 uren
Dagtraject
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Digitaal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Digitaal
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd éénmalig toegekend.

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het deelexamen Vaardigheidstoets permanent gegeven indien de student 8 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.

OVER TE DRAGEN RESULTATEN

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen 'vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken' waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.