Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IoT project35113/3325/2425/1/69
Studiegids

IoT project

35113/3325/2425/1/69
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat Internet of Things als Multidisciplinair IoT project_A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Charpentier Steven, Van Loo Erwin, Van Overveldt Maarten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Smart Home Project EN geslaagd of getolereerd voor Embedded Systemen EN binnen trajectschijf 1 al minstens 42 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 312,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD IoT project behandelt de integratie en visualisatie van verschillende (smart home) technologieen. Buiten het technisch uitwerken van een probleemstelling/project komen ander skills zoals prioriteiten stellen, rekening houden met tijdsmarges, verzamelen van de juiste informatie en afspraken maken hier ook aan bod.

Het OLOD IoT project bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je analyseert een IoT-project, en stelt een technische oplossing voor. 
De student bedenkt en overweegt verschillende oplossingen in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten.
De student selecteert en verzamelt de geschikte componenten voor de praktische realisatie van de oplossing.
De student kiest de meest kostenefficiënte oplossing voor het project en verantwoordt zijn/haar keuze.
Je installeert een volledig IoT-systeem volgens aangeleverde specificaties. 
De student configureert smart connected devices
De student installeert smart connected devices
Je integreert verschillende IoT-systemen, en programmeert hiervoor interfaces. 
De student programmeert smart connected devices
Je levert een IoT-systeem op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik. 
De student levert IoT-systemen op en verifieert de correcte werking met de klant/gebruiker.
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
Onderhoud en reparatie: Je voert onderhoud uit op bestaande IoT-systemen en zorgt voor aanpassingen, vervangingen of reparaties indien nodig. 
De student optimaliseert smart connected devices
De student verifieert de goede werking van de smart connected devices
De student verifieert de goede werking van de aansluitingen in functie van de installatie
De student herstelt of vervangt smart connected devices
Je spoort fouten op in een bestaand IoT-systeem, en lost deze op. 
De student voert metingen uit ter nazicht van de installatie
Teamwerk: Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op. 
De student werkt constructief en projectmatig samen in een team van gelijken.
De student voert de opdracht uit binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten en gemaakte afspraken.
De student reflecteert over het eigen handelen binnen het team en stuurt bij waar nodig.
Documentatie en rapportage: Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken. 
De student documenteert verbruikte materialen.
De student rapporteert over de eigen werkzaamheden conform de gemaakte afspraken met de opdrachtgever.
Je zoekt zelfstandig informatie op in (anderstalige) documentatie. 
De student zoekt de door de klant/gebruiker gevraagde informatie op in beschikbare informatiebronnen.

Leerinhoud

  • rekening houden met tijdsmarges, prioriteiten en bedrijfsstrategieën
  • probleemsituaties leren analyseren, opstellen van verschillende oplossingen en selecteren van de meest interessante oplossing
  • op een correcte manier informatiebronnen en kennisdatabanken gebruiken
  • ontwikkelen en opleveren van een IoT-project in teamverband
    • integratie
    • visualisatie
    • realisatie
  • documenteren van het project
  • uitleg geven over het project aan verschillende doelgroepen
    • collega experts
    • (niet technische) eindgebruikers

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
  • Duur: Beperkt
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)20,00 uren
  • Duur: Beperkt
Vormen van groepsleren (dagtraject)80,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)200,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Digitaal.
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd éénmalig toegekend.


VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het deelexamen 'projectopdracht' gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.