Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Oriëntatie op de hospitality sector32188/3327/2425/1/30
Studiegids

Oriëntatie op de hospitality sector

32188/3327/2425/1/30
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maerevoet Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens hoorcolleges en bedrijfsbezoeken maakt de student kennis met de hospitalitysector in de brede zin. De student kan zich als het ware oriënteren binnen het werkveld (logies, restaurant, catering).


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je stelt planningen en taakverdelingen op voor de eigen afdeling, volgt deze op en stuurt bij waar nodig.
Je beschrijft het aanbod voor verschillende doelgroepen binnen de lokale en internationale hospitality bedrijven.
Je definiëert de kerntaken van de belangrijkste functies binnen het hotelorganigram. Je weet aan welke trends moderne organisatiestructuren in de hospitality sector onderhevig zijn.
Je maakt keuzes m.b.t. uitbatingsvorm op basis van wettelijke en richtinggevende kaders.
Je omschrijft de kenmerken van de verschillende sectoren binnen de hospitalitysector.
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je beschrijft de doelstellingen en categorieën van de geldende decreten binnen de sector.
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je analyseert het spanningsveld tussen de aangeboden producten en diensten binnen een hospitalitybedrijf en de wensen en behoeften van de doelgroep.
Je formuleert voor een bedrijf binnen de hospitalitysector adviezen om klantentevredenheid te verhogen na analyse van reviews en klachten.
Je presenteert a.d.h.v. eigen onderzoek via vakartikels een trend en/of ontwikkeling binnen de hospitalitysector.
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je illustreert de verschillende organisatiestructuren binnen de sector a.d.h.v. praktijkvoorbeelden.

Leerinhoud

Door dit opleidingsonderdeel verkrijgt de student een goede algemene kennis binnen de hospitalitysector.
Volgende leerinhouden komen aan bod:

  • het gastvrijheidsmodel
  • de SMART-analyse
  • de concurrentie-analyse
  • evaluatie van de klantentevredenheid
  • classificerende kenmerken binnen de logiesector 
  • actualiteit binnen de sector (trends en ontwikkelingen)
  • basisprincipes en voorwaarden binnen decreten en richtinggevende kaders binnen de sector
  • organisatiestructuren binnen de horecasector
  • aanbod voor verschillende doelgroepen binnen de internationale hospitalitysector
  • kenmerken van de verschillende sectoren binnen de horecasector
  • uitbatingsvormen op basis van wettelijke en richtinggevende kaders
  • communicatie met de horecagast
  • klachtenbehandeling

Studiematerialen (lijst)

Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht
  • Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Eigen cursus verplicht aan te schaffen via Universitas.

Evenals volgend handboek: Wat is hotel? Gastheerschap in de Horeca (derde editie): Cackaert, S., Goyvaerts, P., Hermans, E., Loiseaux, F., Malbrancke, F., Nicolay, H., Remeysen, A. & Vekemans, K.  Malle: mjPublishing.

  • Verschillende publicaties en rapporten van Toerisme Vlaanderen, www.toerismevlaanderen.be
  • Actuele artikels uit vakmagazines

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Verplichte aanwezigheden tijdens bedrijfsbezoeken zijn noodzakelijk bij de verwerking van de opdrachten.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00Schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00

Toetsing (tekst)

De toetsing gebeurt aan de hand van twee deelexamens:

  • Verwerkingsopdrachten permanent tijdens de lesweken: Tijdens de lessen worden bedrijfsbezoeken georganiseerd. De deelname aan deze bezoeken is noodzakelijk om een aantal leerdoelen te bereiken. De info verkregen tijdens de bedrijfsbezoeken vormen de basis voor de verwerkingsopdrachten en deelname is noodzakelijk om de opdrachten te kunnen uitvoeren. (zie meer info op Digitap)
  • Er wordt een schriftelijk examen (2u) georganiseerd voor de toetsing van zowel kennis (50%)als vaardigheden(25%).

  Indien je voor de eerste examenperiode geslaagd bent voor de 'vaardigheidsproef permanent tijdens de lesweken' hoef je deze niet meer te maken voor de tweede examenperiode. De punten worden dan automatisch meegeteld bij de kennis- en inzichttoets in de tweede examenperiode. Indien je niet geslaagd bent voor de 'vaardigheidsproef permanent' vraag je voor eind juni een nieuwe opgave aan de lector. Deze dien je in voor de afgesproken deadline. In elk geval voor de tweede examenperiode. Het is de taak van de student om zelf een aangepaste opgave en deadline aan de lector te vragen.

 

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.