Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Logiesorganisatie32189/3327/2425/1/64
Studiegids

Logiesorganisatie

32189/3327/2425/1/64
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Logiesorganisatie behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Logiesorganisatie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je stelt planningen en taakverdelingen op voor de eigen afdeling, volgt deze op en stuurt bij waar nodig.
Je beschrijft verschillende reserveringskanalen en de rol van front-office-informatie- en GDS-systemen binnen het globale reserveringsproces
Je duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers
Je kiest a.d.h.v. een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiƫnt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA
Je beschrijft de gangbare check-in en check-outprocedures
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je analyseert hotelkamerprijzen en licht ze in eigen woorden toe
Je presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je interpreteert het belang van interne en externe communicatielijnen van Front Office en Housekeeping

Leerinhoud

Front Office Operations

  • Cyclus van de gast
  • Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
  • C/I- en C/O-proces
  • Soorten hotelkamers en prijzen
  • Front Office Systems
  • Reservatie-afdeling en reservatie maken
  • Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
  • Guest relations management en klachtenbehandeling

Housekeeping Operations

  • Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
  • Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
  • Uitbesteding (voor- en nadelen)
  • Laundry & linnenbeheer


Actualiteit binnen de sector opvolgen o.a. a.d.h.v. opdrachten en bespreken van vakartikels

Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers

Kwaliteit van de dienstverlening & begrip gastvrijheid

PMS (property management system)-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet

Studiematerialen (lijst)

Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht
  • Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Eigen cursusmateriaal
  • Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
  • Verschillende actuele vakartikels en publicaties
  • Syllabus Opera (te bestellen via Universitas)
  • PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00Hotel organisatie
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00oefeningen m.b.t. Property Management Systeem (PMS) systeem
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)15,00Bespreking actualiteit binnen de sector.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00Hotelorganisatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks15,00Bespreking actualiteit binnen de sector.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00Als de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen (PMS Systeem) een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode

Toetsing (tekst)

Studenten volgen de actualiteit en bespreken recente en actuele ontwikkelingen in de sector.

Studenten oefenen met een Property Management Systeem (reservering Front Office systeem).



De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.