Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Contractbeperking: Examencontracten kunnen enkel gevolgd worden mits afwijkende evaluatievormen e.d.m.
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Logiesorganisatie behandelt de basisbeginselen van de operationele werking van Rooms Division. De student krijgt een duidelijk beeld van de operationele afdelingen Housekeeping en Front Office in al hun facetten. De student leert via praktijkgerichte simulatieoefeningen werken met het Property Management System OPERA.
Het olod Logiesorganisatie bereidt voor op een goede algemene kennis en begrip van de belangrijkste basisprincipes van Rooms Division o.a. door het klassikaal bespreken van actualiteit en trends binnen de logiesorganisatie en specifiek via het opzoeken van en reflecteren over vakartikels alsook het maken van opdrachten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je stelt planningen en taakverdelingen op voor de eigen afdeling, volgt deze op en stuurt bij waar nodig.
Je beschrijft verschillende reserveringskanalen en de rol van front-office-informatie- en GDS-systemen binnen het globale reserveringsproces |
Je duidt de verantwoordelijkheden van en de onderlinge relaties tussen de hotelmedewerkers |
Je kiest a.d.h.v. een casus aangepaste werkzaamheden binnen de receptieafdeling |
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiƫnt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je beheert gastenprofielen en reservaties via OPERA |
Je beschrijft de gangbare check-in en check-outprocedures |
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je analyseert hotelkamerprijzen en licht ze in eigen woorden toe |
Je presenteert stapsgewijs oplossingen voor mogelijke problemen met gasten |
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je interpreteert het belang van interne en externe communicatielijnen van Front Office en Housekeeping |
Leerinhoud
Front Office Operations
- Cyclus van de gast
- Organogram Rooms Division - functies en verantwoordelijkheden diensten
- C/I- en C/O-proces
- Soorten hotelkamers en prijzen
- Front Office Systems
- Reservatie-afdeling en reservatie maken
- Dagelijkse standaardprocedures en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van front office
- Guest relations management en klachtenbehandeling
Housekeeping Operations
- Dagelijkse standaardprocedure en verantwoordelijkheden m.b.t. de organisatie van de housekeeping
- Werkinstructie/ schoonmaakprogramma
- Uitbesteding (voor- en nadelen)
- Laundry & linnenbeheer
Actualiteit binnen de sector opvolgen o.a. a.d.h.v. opdrachten en bespreken van vakartikels
Documenten & vaktermen gebruikt door de front-officemedewerkers
Kwaliteit van de dienstverlening & begrip gastvrijheid
PMS (property management system)-begrippen en het NAVO Telefoonalfabet
Studiematerialen (lijst)
Wat is Hotel: Gastheerschap in de HorecaVerplicht - Auteur: S. Cackaert/P. Goyvaerts/E. Hermans/F. Loiseaux/F. Malbrancke/H. Nicolay/A Remeysen/K. Vekemans
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Eigen cursusmateriaal
- Handboek: Cackaert S., Goyvaerts P., Hermans E., Loiseaux F., Malbrancke F., Nicolay H., Remeysen A. & Vekemans K. (2011). Wat is Hotel: Gastheerschap in de Horeca (derde editie). Malle: mjPublishing.
- Verschillende actuele vakartikels en publicaties
- Syllabus Opera (te bestellen via Universitas)
- PowerPointpresentaties over de behandelde leerstof tijdens de les aangereikt via het leerplatform
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 25,00 | Hotel organisatie |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | oefeningen m.b.t. Property Management Systeem (PMS) systeem |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 15,00 | Bespreking actualiteit binnen de sector. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 25,00 | Hotelorganisatie |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 15,00 | Bespreking actualiteit binnen de sector. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | Als de student in de eerste examenperiode voor dit deelexamen (PMS Systeem) een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan de student dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode |
Toetsing (tekst)
Studenten volgen de actualiteit en bespreken recente en actuele ontwikkelingen in de sector.
Studenten oefenen met een Property Management Systeem (reservering Front Office systeem).
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.