Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Titularis: Herbst Muriel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren
Korte omschrijving
De cursus dompelt je onder in sales in hospitality. Je leert welke vaardigheden essentieel zijn voor een goede verkoper en hoe je een verkoopgesprek succesvol kan afronden. Verkopen gebeurt ook in hospitality voor een deel online. We bestuderen daarom hoe je ook online kan netwerken en verkopen. We verdiepen ons in de grootste verkoopsegmenten en gaan zelf aan de slag met een salesplan voor een hotel.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
Je reflecteert kritisch over jezelf (SWOT) in een commerciële context. |
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je past zijn/haar communicatiestijl aan aan die van de gesprekspartner en houdt rekening met de richtlijnen van professioneel communiceren in een commerciële context. |
Je voert promotie via diverse kanalen en bouwt duurzame klantrelaties op.
Je communiceert op een grafisch aantrekkelijke manier de onderdelen en aandachtspunten van een verkoopsproces aan derden (customer journey) |
Je maakt een professioneel LinkedIn profiel met de focus op het uitbouwen van een netwerk. |
Je onderscheidt de verschillende onderdelen van het sales proces |
Je past de verkoopsegmentering van het hotellandschap toe binnen een casus. |
Je past de verschillende stappen van het commercieel proces toe binnen een casus. |
Je past salestheorieën toe op een praktijkvoorbeeld. |
Je werkt de sales gerelateerde onderdelen van een commercieel business plan uit. |
Leerinhoud
- Hotellandschap in Antwerpen
- Wat is sales?
- Hard skills & soft skills in een commerciële omgeving
- Communicatie in sales
- Processen & rapportering
- Site visits
- Commerciële gesprekken
- Netwerken
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges.
Uitschrijven van een strategisch marketingplan voor een zelf gekozen hotel: globale opdracht uit te werken door de studenten en te presenteren op basis van een powerpoint.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | individuele papers om de inhoud van dit opleidingsonderdeel zelfstandig te verwerken |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 20,00 | Groepsopdracht salesplan |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | schriftelijke toetsing (kennis) tijdens laatste lesweek |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | schriftelijke toetsing (kennis) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | toepassingen (bestaande uit verschillende individuele opdrachten) |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap voor meer info.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.