Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketing345/3327/2425/1/82
Studiegids

Marketing

345/3327/2425/1/82
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanderfaeillie Karl
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel bereidt de student voor op marketing gerelateerde taken als bediende in de hospitalitysector. 


OLR-Leerdoelen (lijst)

Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je bedenkt een creatief concept in functie van een marketingstrategie
Je past het principes van segmentatie, doelgroepbepaling en positionering toe.
Je presenteert een marketingstrategie in beroepsjargon.
Je voert promotie via diverse kanalen en bouwt duurzame klantrelaties op.
Je analyseert een domeinspecifiek bedrijfsprobleem in een authentieke of gesimuleerde omgeving en voert een opdracht uit.
Je beschrijft de onderlinge samenhang tussen marketinginstrumenten binnen de marketingmix.
Je definieert begrippen als behoefte, nood en wens van de consument
Je definieert begrippen als customer journey
Je definieert begrippen van marketingstrategie: segmenteren, targeten en positioneren
Je definieert het nut van (relatie)marketing
Je hebt inzicht in de diverse marketinginstrumenten uit de marketingmix en herkent ze in voorbeelden.
Je identificeert de verschillende fases van de customer journey in een concreet voorbeeld
Je omschrijft de opbouw van een marketingplan voor een horecabedrijf
Je weet op welke zaken je moet letten om bedrijven te helpen om hun online zichtbaarheid te verbeteren.
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je bouwt een eenvoudig marketingplan uit gebaseerd op SMART-doelstellingen.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel worden de basisprincipes aangeleerd m.b.t. marketing:

• Behoefte van de klant
• Analyse van de marketingomgeving
• Objectieven
• Strategische marketing
• Segmentatie
• Positioneringsstrategieën
• Marketingmix en gastvrijheidsmix
• Communicatie- en reclameplan
• Distributie in de hotelsector (met inbegrip van de elektronische distributie in de hotelsector)
• Controle en KPI's
 


Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

PowerPointpresentaties tijdens de lessen door de lector gebruikt + aanvullingen door de lector overhandigd tijdens de colleges. 

Uitschrijven van een marketingplan voor een reële casus, uit te werken door de studenten in groep en te presenteren op basis van een powerpoint aan de opdrachtgever en de andere studenten.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen88,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of meerkeuzevragen
Gesloten boek
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Werkstuk en/of presentatie in groep
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of meerkeuzevragen
Gesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00Individueel werkstuk en/of presentatie

Toetsing (tekst)

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt de theorie omtrent marketing getoetst via een schriftelijk examen.

Daarnaast stelt de student in groep een marketingplan op (vaardigheid).



De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.