Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Desmet Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
De relatie tussen het hotel en de klant komt in veel andere vakken aan bod. Tijdens PR bekijken we met wie en op welke wijze we relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle horeca-onderneming te worden (of te blijven). PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker om een goede PR-attitude te ontwikkelen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je benoemt de verschillende doelgroepen waarmee een PR manager communiceert en vermeldt hierbij het geschikte communicatiekanaal |
Je formuleert beleidsadviezen om betere persrelaties te onderhouden. |
Je formuleert beleidsadviezen om te communiceren via de sociale media |
Je voert promotie via diverse kanalen en bouwt duurzame klantrelaties op.
Je formuleert beleidsadviezen voor de ontvangst van een VIP-gast |
Je stelt een reputatieplan op |
Je realiseert duurzame oplossingen ten aanzien van problemen.
Je formuleert beleidsadviezen om te communiceren in een crisissituatie |
Je formuleert beleidsadviezen voor de ontvangst van nieuwe werknemers. |
Je schetst een klachtenbehandelingsprocedure |
Leerinhoud
In opleidingsonderdeel Public Relations bekijken we met wie en op welke wijze we relaties moeten onderhouden om een kwaliteitsvolle LoReCa-onderneming te worden (of blijven). PR is geen exacte wetenschap en hét juiste antwoord bestaat meestal niet. Het is belangrijker om een goede PR-attitude te ontwikkelen.
We onderzoeken ook hoe je op een correcte manier kan omgaan met sociale media zoals Facebook, sites zoals TripAdvisor, Zoover, Trivago en Google.
Volgende thema's komen aan bod:
- Luistervaardigheden
- Klachtenbehandeling
- Reputatiemanagement
- Selectie van sociale media
- Analyseren online reputatie
- Reageren op kritische en negatieve reviews
- Beheersen van de online reputatie
- Duurzame relaties opbouwen met de relevante doelgroepen
- Efficiënt communiceren als tool om de reputatie te bewerken / bewaren
Studiematerialen (lijst)
Public relations in de Horeca (editie 2025)Verplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Handboek: P. Desmet, Public Relations in de Horeca (editie 2025), verkrijgbaar via Standaard Boekhandel.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.