Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Interculturele communicatie16824/3327/2425/1/96
Studiegids

Interculturele communicatie

16824/3327/2425/1/96
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Coraj Rudina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Interculturele communicatie bereidt voor op het vorm en inhoud geven aan de interculturele communicatie van een organisatie. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je legt culturele verschillen uit.
Je legt de invloed van multiculturaliteit op de werkvloer uit.
Je hanteert verschillende technieken om miscommunicatie van non-verbale signalen te vermijden.
Je analyseert een intercultureel probleem a.d.h.v de geziene interculturele communicatiemodellen.
Je stelt een advies op om voorgestelde interculturele conflicten te vermijden.
Je reageert probleemoplossend op een gegeven conflict op de werkvloer.
Je beoordeelt kritisch de geziene interculturele communicatiemodellen.
Je volgt de actualiteit met betrekking tot interculturele communicatie binnen je sector op.
Je illustreert het belang van interculturele communicatie en hoe cultuur als concept het denken en handelen kan bepalen.

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel Interculturele communicatie behandelt volgende thema's:

  • Belang van interculturele communicatie
  • Interculturele communicatie toepassen
  • Interculturele verschillen in communicatie en hoe ermee omgaan
  • Verbale en non-verbale interculturele communicatie
  • Korte uitleg van verschillende methodes
  • Ontwikkeling interculturele competenties
  • Illustratie cultuur a.d.h.v.
  • verschillende modellen

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiemateriaal door de docent opgesteld op basis van:
    Culturele waarden en communicatie. Marinel Gerritsen en Marie-Therese Claes.Uitgeverij: Coutinho.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Studiemateriaal werd gebaseerd op:

'Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief'. Manuel Gerritsen en Marie-Therese Claes. Uitgeverij: Coutinho. 2017

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Uitgebreidere vaardigheidstoets met verschillende casussen.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)60,00De vaardigheidstoets kan overgenomen worden in tweede examenkans.

Toetsing (tekst)

De permanente evaluatie zal bestaan uit 4 vaardigheidstests van elk 15%. Daarin worden de meeste doelen uit niveau 2 getest. Bij sommige tests kan er een schriftelijke voorbereiding worden gevraagd waarin de theoriekennis (niveau 1) aan bod komt. Deze vaardigheidstest kunnen individueel of als groepswerk gemaakt worden.

Het examen zal een casus zijn die de student moet analyseren, schriftelijke voorbereidingstijd en mondeling toelichten. Daarin maakt die gebruik van de geziene theorie, de eigen inzichten en toont hij de praktische toepassing ervan.



De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.