Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Maerevoet Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel bereidt studenten die geen hotelopleiding volgden voor op de startcriteria van deze opleiding i.v.m de hospitalitysector.
Je krijgt zicht op het belang van een gedreven gastheer- of -vrouw die de totaalbeleving van de gast in zijn/haar restaurant vooropstelt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je analyseert een eenvoudige spijs- en drankenkaart en past deze aan. Hierbij rekening houdend met het commerciële aspect en de recentste horecatrends. |
Je bespreekt de praktische organisatie van een keuken en restaurant. |
Je bespreekt de producteigenschappen van voeding en dranken. |
Je bespreekt de verschillende serveer- en bereidingstechnieken van dranken en gerechten. |
Je schetst de plaats van de voeding- en drankenafdeling binnen het totale (hotel)organigram en analyseert de interne relaties |
Je stelt een eenvoudig menu op volgens de regels van de menuleer en houdt rekening met de seizoenen en duurzaamheidsprincipes. |
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je helpt de gast bij zijn persoonlijke keuze en geeft hem gastronomisch advies rekening houdend met de commerciële belangen. |
Je beschrijft de grote stappen vanaf de reservering van de gast tot en met het betalen en het verlaten van de horecazaak. |
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je definieert sectorgebonden terminologie die gebruikt wordt binnen keuken en restaurant. |
Je serveert gerechten en dranken volgens de contextgebonden regels van de etiquette.
Je bespreekt de basisprincipes van etiquette binnen de context van een restaurant. |
Je beheert voorraad, bestellingen en leveringen van de eigen afdeling.
Je stelt een bestelbon op voor een vooropgesteld gerecht. |
Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel F&B-producten & -diensten behandelt volgende leerinhouden:
Onderdeel: Inleiding en dienstverlening / inclusie wellevendheidsregels (étiquette)
Onderdeel: Materiaal & tafelschikkingen
Onderdeel: Zaaltechnologie
Onderdeel: Restaurantkaarten en menuleer
Onderdeel: serveer- en bartechnieken
Onderdeel: Producten en gastronomie (+ powerpoints)/ incl. basisbereidingstechnieken
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Eigen cursus samengesteld door de lector dient verplicht aangekocht te worden via Universitas.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 25,00 | Het opstellen van een gastronomisch menu en een selectie aan kazen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 25,00 | Het opstellen van een gastronomisch menu en een selectie aan kazen. |
Toetsing (tekst)
Indien je voor de eerste examenperiode geslaagd bent op de 'vaardigheidsproef permanent tijdens de lesweken' hoef je deze niet meer te maken voor de tweede examenperiode. De punten worden dan automatisch meegeteld bij de vaardigheidstoets in de tweede examenperiode. Indien je niet geslaagd bent voor de 'vaardigheidsproef permanent' vraag je voor eind juni een nieuwe opgave aan de lector. Deze dien je in voor de afgesproken deadline. In elk geval voor de tweede examenperiode. Het is de taak van de student om zelf een aangepaste opgave en deadline aan de lector te vragen.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.