Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Maerevoet Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Evoluties in de F&B sector richt zich op trends en ontwikkelingen binnen de voedings-, dranken- en horecasector. Studenten leren historische en actuele trends te analyseren en voorspellingen te maken. Daarbij wordt de culinaire geschiedenis bestudeerd om inzicht te krijgen in de evolutie van eet- en drinkgewoonten. Innovatieve bereidingstechnieken en -methodes, zoals convenience producten, worden onderzocht en geëvalueerd op hun praktische toepasbaarheid. Studenten voeren een analyse van de restaurantkaart uit met speciale aandacht voor allergenenmanagement. Ze leren het nut van restaurant- en hotelgidsen. Daarnaast worden trends en hypes herkend en kritisch benaderd. Door deze kennis in real-life scenario's toe te passen, worden studenten voorbereid op een flexibele en innovatieve carrière in de F&B sector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je benoemt van elke gastronomische stroming de grondlegger en verklaart welke bijdrage deze geleverd heeft. |
Je geeft de grote gastronomische stromingen weer. |
Je geeft een overzicht van het ontstaan van catering- en restaurantconcepten en vertaalt dit naar de hedendaagse catering- en restaurantsector. |
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je geeft een overzicht van de aanwezige allergenen in een gerecht en stelt een alternatief voor aan de gast. |
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je analyseert de toekomstige uitdagingen van de catering- en restaurantsector en formuleert actiepunten. |
Je beschrijft de correcte toepassing van de nieuwe en vernieuwende kook- en bereidingstechnieken. |
Je beschrijft de verschillende soorten keukenstromingen en verklaart ze. |
Je geeft voorbeelden van toepassingen van hedendaagse toestellen van de restaurant- en cateringsector. |
Je presenteert je bevindingen en conclusies van een recente trend in de catering- en restaurantsector. |
Je voert promotie via diverse kanalen en bouwt duurzame klantrelaties op.
Je geeft een overzicht van de voor-en nadelen voor een chef of restaurant die vermeldingen in verschillende gastronomische gidsen hebben. |
Leerinhoud
ONDERDEEL: Algemeen
HOOFDSTUK 1: de hedendaagse tafelcultuur
HOOFDSTUK 2: smaakbeleving
HOOFDSTUK 3: de kunst van het beïnvloeden
HOOFDSTUK 4: speciale gasten
HOOFDSTUK 5: voedingsbeschouwingen
HOOFDSTUK 6: allergenenmanagement
HOOFDSTUK 7: specifieke keukensystemen
HOOFDSTUK 8: convenienceproducten
ONDERDEEL: Bespreking van het assortiment
HOOFDSTUK 9: soorten assortiment
HOOFDSTUK 10: à la carte of menu
HOOFDSTUK 11: informatie op de kaart
HOOFDSTUK 12: soorten restaurantkaarten
ONDERDEEL: Culinaire geschiedenis
HOOFDSTUK 13: culinaire geschiedenis
HOOFDSTUK 14: vragen culinaire geschiedenis
ONDERDEEL: Restaurant- en hotelgidsen
HOOFDSTUK 15: restaurant- en hotelgidsen
ONDERDEEL: Moderne en vernieuwende trends
HOOFDSTUK 16: specifieke keukentoestellen Zie Powerpoint op Digitap
HOOFDSTUK 17: trends in de horeca Zie Powerpoints op Digitap
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht (Cursus)materiaal van de lectorVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursus opgesteld door de lector en verplicht aan te schaffen via Universitas.
Powerpoints en aanvullend materiaal aangeboden door de lector via Universitas.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 40,00 | Powerpoint + presentatie van een horecatrend. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 40,00 | Powerpoint + presentatie van een horecatrend |
Toetsing (tekst)
Indien je voor de eerste examenperiode geslaagd bent voor het project (Powerpoint + presentatie) hoef je deze niet meer te maken voor de tweede examenperiode. De punten worden dan automatisch meegeteld bij de kennis- en inzichttoets in de tweede examenperiode. Indien je niet geslaagd bent voor het project vraag je voor eind juni een nieuw onderwerp aan de lector. Deze dien je in voor de afgesproken deadline. In elk geval voor de tweede examenperiode. Het is de taak van de student om zelf een aangepaste opgave en deadline aan de lector te vragen.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.