Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Logiesmanagement32211/3327/2425/1/36
Studiegids

Logiesmanagement

32211/3327/2425/1/36
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • logies
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Binnen het opleidingsonderdeel Logiesmanagement  staat het volgende centraal:

  • de managementaspecten van zowel de receptie als de reserveringsafdeling;
  •  inzicht in het reilen en zeilen van de receptie en reserveringen in de brede zin van het woord, waarbij algemene dagelijkse procedures besproken worden (SOP's);
  • het vermarkten van het product, receptiebeheer, personeelsbeleid, productiebeheersing, prijsbeleid, kostenbeheersing, het voorspellen van omzet en afzet.

Dit alles situeert zich binnen het departement van Rooms Division met het oog voor duurzaamheid en gastvrijheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je stelt planningen en taakverdelingen op voor de eigen afdeling, volgt deze op en stuurt bij waar nodig.
Je berekent de minimale personeelsbehoefte en stelt een personeelsplan (uurrooster) op. 
Je beschrijft de taken van leidinggevend en uitvoerend personeel van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen en licht deze toe. 
Je herkent verschillende uitbatingsvormen en kent de specifieke verschillen. 
Je kent de SOP’s van de receptie en de reserveringsafdeling
Je situeert functies van een afdeling Rooms Division en van andere afdelingen in een organogram. 
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je analyseert en interpreteert de KPI’s van een hotel en stelt een budget op. 
Je berekent de bezetting, de gemiddelde prijs, de revpar en yield (KPI’s)van een logies. 
Je berekent een verkoopprijs en kosten in een afdeling Rooms Division 
Je kent de verschillende mogelijkheden van up selling en cross selling. 
Je past revenue management toe.
Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
Je past de actualiteit toe op het vakgebied logiesmanagement. 
Je coördineert het onthaal en de verhuur/verkoop van producten en diensten in afstemming met de verschillende afdelingen en zet daarbij meerdere talen in.
Je kent de werking van een channelmanager, distributiekanalen en internationale reserveringssystemen. 
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je herkent problemen met gasten en gaat hier correct mee om. 

Leerinhoud

• Trends in de hotelindustrie.
• Organigram, functiebeschrijvingen en personeelsbezetting. 
• Property Management System
• Total Quality Management
• Advanced Revenue management:
o Definitie en basisgegevens
o Key Performance Indicators.
o Overboeking
o Segmentatie
o Forcasting
o Pick up analyses
o Concurrentie en benchmarking
o Prijszetting en rate parity (prijsgelijkheid)
o In house sales en cross selling
o Distributiemanagement.
• Opzetten SOP's check in, financiën, check out
• Night audit
• Hospitality management training for Hospitality


Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Hotel Front Office ManagementVerplicht
  • Auteur: James A Bardi

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Bardi, James A, 1947, Hotel Front Office Management, 5th edition, ISBN 978-0-470-63752-4

Verschillende hand-outs met betrekking tot trends in de markt.

http://www.4hoteliers.com
http://www.hotelschool.cornell.edu
http://www.dreamcheaper.com
http://www.horecamail.be
http://www.horecaplatform.be
http://www.hospitality-management.nl
http://www.hotelmarketing.com

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Verwerkingsopdrachten bij de leerstof doorheen de hele module.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Voor meer info bij de opdrachten zie Digitap.

Toetsing (tekst)

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.