Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren Logies32214/3327/2425/1/41
Studiegids

Werkplekleren Logies

32214/3327/2425/1/41
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • logies
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens dit opleidingsonderdeel 'leer' je op de werkplek. Het werkplekleren heeft een totale duur van 490 werkuren. Daarnaast verwerk je ook leerinhouden buiten je tijd op de werkvloer.

Het werkplekleren start met een inloopperiode waarbij je aan de hand van werkplekopdrachten zicht krijgt op de structuur en werking van de organisatie. Vervolgens ga je aan de slag met concrete taken op de werkvloer. Op die manier bouw je effectieve ervaring op binnen de wereld van logies.

Tijdens het werkplekleren wordt de aangeboden leerinhoud van de verschillende opleidingsonderdelen getoetst aan de praktijk. Ook formuleer je zelf een aantal specifieke leerdoelen waaraan je wil werken. Je stelt bijkomstig een stappenplan met timing op. Tijdens feedback- en terugkommomenten krijg je de kans hierover te reflecteren en kan je je plan bijsturen waar nodig.

Tot slot werk je actief mee aan een AP-project "Kruisbestuiving"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je stelt planningen en taakverdelingen op voor de eigen afdeling, volgt deze op en stuurt bij waar nodig.
Je anticipeert op onverwachte situaties (ziekte, vakantieaanvraag,…) door de planning van het personeel van de afdeling bij te sturen.
Je plant de operationele werkzaamheden van het team.
Je stelt een uurrooster op voor het personeel van de afdeling.
Je bent medeverantwoordelijk voor het voeren van een actueel, rendabel en efficiënt verhuur- en/of verkoopbeleid van de afdeling.
Je coördineert het onthaal en de verhuur/verkoop van producten en diensten in afstemming met verschillende afdelingen.
Je verkoopt producten volgens de richtlijnen van de werkplek en past up selling toe waar mogelijk.
Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften, gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
Je informeert en adviseert de gast/klant (komt in WPL1 aanbod) niveau 3.
Je bebruikt de gepaste verkooptechnieken.
Je hebt zicht op de individuele wensen en behoeften van de gast/klant.
Je informeert en adviseert de gast/klant vanuit je actuele kennis rond de specifieke producten en diensten van je werkplek.
Je past gepaste verkooptechnieken toe om de gast te adviseren.
Je schat de klantbehoefte in en beveelt producten en diensten aan afgestemd op nieuwe ontwikkelingen binnen het assortiment.
Je formuleert advies over het bijsturen van een product/dienst gebaseerd op ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je geeft vanuit actuele trends, correcte bronnen en een beperkt marktonderzoek een SMART-advies over de bestaande producten en diensten van je werkplek.
Je ondersteunt administratief bij het uitwerken van een business idee
Je voert een SWOT-analyse van de vier componenten uit op je werkplek.
Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
Je reflecteert over je vooropgestelde persoonlijke ontwikkelingsdoelen (inzicht, vaardigheid en kennis) voor het werkplekleren.
Je levert de opdrachten op binnen de gevraagde deadlines.
Je beoordeelt de interdisciplinaire samenwerking d.m.v. feedback te geven met respect voor ieders competenties en groeikansen.
Je voert de administratie en boekhouding van de eigen afdeling uit volgens de wettelijke normen.
Je voert administatieve en boekhoudkundige taken uit met de software van de werkplek.
Je coördineert het onthaal en de verhuur/verkoop van producten en diensten in afstemming met de verschillende afdelingen en zet daarbij meerdere talen in.
Je bebruikt de gepaste verkooptechnieken.
Je communiceert functioneel in meerdere talen met alle betrokken actoren (gasten, leveranciers, collega's) op de werkplek
Je coördineert de basisonthaaltaken (inchecken, uitchecken, kamertoewijzing, VIP's, …)door samen te werken met andere afdelingen.
Je voert de gevorderde onthaaltaken uit (klachtenbehandeling, kassacontrole, reviews beantwoorden).
Je communiceert vanuit een hospitality grondhouding, zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige werkcontext.
Je communiceert functioneel in de taal van de werkplek bij de uitvoering van de dagelijkse taken.
Je communiceert spontaan en oplossingsgericht met de gast/klant
Je draagt de hospitality-grondhouding van de werkplek uit.
Je hanteert de gepaste zakelijke terminologie en ICT tools.
Je werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving.
Je voert promotie via diverse kanalen en bouwt duurzame klantrelaties op.
Je gebruikt adequate informatie- en communicatiemiddelen om promotie te voeren.
Je volgt klanten op met het oog op een duurzame relatie tussen de klant en de werkplek.
Je realiseert duurzame oplossingen ten aanzien van problemen.
Je bedenkt een creatieve en duurzame oplossing om het gevraagde materiaal efficiënt aan te leveren/ vorm te geven.
Je denkt kritisch en houdt rekening met verschillende perspectieven.
Je signaleert minder duurzame handelingen en gaat op zoek naar duurzame alternatieven.
Je geeft leiding aan de medewerkers van de eigen afdeling.
Je ondersteunt de dienst personeelszaken m.b.t. de vorming en coaching van werknemers en stagiairs binnen de eigen afdeling.
Je stuurt teamleden van de eigen afdeling operationeel aan.
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je geeft samen met een interdisciplinair team richting aan het proces door je te houden aan collectieve werkafspraken en deadlines.
Je werkt constructief en flexibel samen in een team.
Je werkt constructief en flexibel samen met alle interne en externe actoren van de werkplek
Je werkt samen met verschillende diensten uit verschillende vakgebieden.
Je beheert voorraad, bestellingen en leveringen van de eigen afdeling.
Je beheert voorraad, bestellingen en leveringen van de eigen afdeling.

Leerinhoud

Binnen het opleidingsonderdeel Werkplekleren Logies staat het volgende centraal:

  • het professioneel omgaan met gasten in verschillende situaties tijdens het onthaal, check-in, verblijf en check-uit in een logiesverstrekkend bedrijf.
  • het omgaan met gasten in verschillende situaties tijdens het contact met gasten aan het onthaal, het vervullen van de standaardprocedures tijdens de check-in en check-out alsook het oplossingsgericht handelen tijdens probleemsituaties.

Studiematerialen (lijst)

Overeenkomst werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Reglement werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage490,00 uren
Werktijd buiten de contacturen290,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Zelfreflectie. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Bedrijfsanalyse. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Bedrijfsanalyse. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Reflextie, Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Evaluatie functioneren op de werkplek. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.

Toetsing (tekst)

1))De toetsing bestaat uit 4 onderdelen: zowel het deel "praktijk", de "bedrijfsanalyse" als de "reflectie" moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor dit OLOD. Bij niet deelnemen aan het AP-project "Kruisbestuiving" wordt de student doorverwezen naar de 2de examenkans voor het uitwerken en indienen voor een "vervangopdracht"

De student kan niet slagen voor dit OLOD indien:

*het deel "praktijk" niet tijdig (voor 15 juni) werd ingediend of wanneer de eindevaluatie met "onvoldoende" werd beoordeeld.

*de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" niet tijdig (voor 15 juni) werden ingediend en/of de student niet heeft deelgenomen aan het project "Kruisbestuiving". De student wordt doorverwezen naar de 2de examenkans en kan de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" en/of projectopdracht herwerken en opnieuw indienen.

opm. In de studiewijzer staat vermeld in welke omstandigheden er 'malus'punten worden verrekend.

“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."