Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Cornil Koen, Hallam Lara, Janssens Carlos, Van den Wyngaert Vicky
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Communicatie Essentials behandelt de verschillende functies en modaliteiten van communicatie. Wat is communicatie? Waarom en hoe communiceren mensen met elkaar? Welke vormen en modaliteiten van communicatie bestaan er? Hoe verloopt de evolutie in communicatiemedia en -wetenschap? Het begrippenarsenaal van de communicatiewetenschap wordt behandeld. Ten slotte wordt een verkennende duik genomen in de vele theorieën over de invloed van media op mens en samenleving.
Communicatie Essentials bereidt de student voor op een grondige kennis van het belang, de functies, de mogelijkheden en de valkuilen van communicatie zodat de student met kennis van zaken de gepaste communicatie kan inzetten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student verklaart begrippen uit het specifieke vakjargon uit de communicatieleer
|
De student schetst de evolutie in massamedia
|
De student verklaart de verschillende communicatiemodaliteiten in eigen woorden en weet wanneer welke modaliteit best toegepast wordt
|
De student duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke, interpersoonlijke en massacommunicatie
|
De student beschrijft de belangrijkste (massa)communicatietheorieën en situeert deze in een chronologische evolutie
|
De student onderscheidt het verschil tussen klassieke communicatie en geïntegreerde communicatie
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student past de aangereikte communicatiemodellen toe op communicatieve situaties
|
De student identificeert de culturele component in communicatie
|
De student hanteert de vuistregels van interculturele communicatie in communicatie met contacten uit andere culturen of uit het buitenland
|
De student herkent de 4 verschillende soorten boodschappen in een bericht (Schulz von Thun)
|
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student herkent en analyseert de elementen van de corporate communicatie van een bedrijf
|
De student herkent en analyseert de elementen van de interne communicatie van een bedrijf
|
Leerinhoud
- communicatiemodaliteiten
- van basismodel naar procesmodel
- begrippen uit de communicatiewetenschap
- de media-explosie als aanloop naar de informatiesamenleving
- evolutie van het wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van de massacommunicatie
- analyse van de boodschappen
- functies van massacommunicatie
- media en cultuur
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.