Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Consumentengedrag1442/3328/2425/1/28
Studiegids

Consumentengedrag

1442/3328/2425/1/28
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Francken Mario, Tyteca Thomas, Van den Bossche Jeremie, Van de Velde Michael, Willems Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Consumentengedrag biedt inzicht in de factoren die het gedrag van consumenten beïnvloeden bij aankoopbeslissingen. Het onderzoekt psychologische, sociale en culturele aspecten, en leert studenten hoe ze consumentengedrag kunnen onderzoeken en analyseren. Ook worden marketingstrategieën besproken die inspelen op consumentengedrag. Studenten ontwikkelen kennis en bewustzijn over de rol van consumenten in de economie en ethische overwegingen bij marketingpraktijken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student verklaart de begrippen: demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria
De student bespreekt wat referentiegroepen zijn en toont aan hoe deze de product- en winkelkeuze van de consument beïnvloeden 
De student onderscheidt vanuit Maslows behoeftenhiërarchie biogene en psychogene behoeften 
De student legt uit hoe consumenten informatie vergaren en hoe we daar als marketeer op kunnen inspelen 
De student heeft inzicht in de begrippen 'demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria' bij marktsegmentatie 
De student beschrijft de koopmotieven en hoe deze beïnvloed worden door de koopomgeving
De student bespreekt welke ontwikkelingen de winkelomgeving beïnvloeden
De student verklaart hoe het begrip identiteit invloed heeft op het consumentengedrag en legt uit hoe producten en diensten een verlengstuk zijn van de eigen identiteit 
De student toont aan dat schoonheidsidealen sterk plaats-, tijd- en cultuurgebonden zijn 
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student legt het begrip attitude uit en bespreekt het belang (en de beperking ervan) als voorspeller van consumentengedrag
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student ontleedt het motivatieproces van de consument dat bestaat uit behoeften, wensen en doelen 
De student onderzoekt de invloed van cultuur op consumentengedrag en -keuzes

Leerinhoud

• Factoren consumentengedrag: psychologisch, sociaal, cultureel.
• Besluitvormingsproces: behoefteherkenning, informatieverzameling, afwegen van alternatieven, koopbeslissing en gedrag na de koop.
• Consumentenattitudes: vorming, verandering, beïnvloeding.
• Consumentenonderzoek: consumentengegevens en methodes.
• Segmentatie en doelgroepbepaling: marktsegmentatie, doelgroepselectie.
• Marketingstrategieën: positionering, merkbeheer, reclame, prijsbeleid.
• Ethiek in consumentengedrag: ethische overwegingen, consumentenbescherming, duurzaamheid.
• Consumententrends: actuele maatschappelijke, markt- en consumententrends.

Studiematerialen (lijst)

Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00