Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Francken Mario, Tyteca Thomas, Van den Bossche Jeremie, Van de Velde Michael, Willems Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Consumentengedrag biedt inzicht in de factoren die het gedrag van consumenten beïnvloeden bij aankoopbeslissingen. Het onderzoekt psychologische, sociale en culturele aspecten, en leert studenten hoe ze consumentengedrag kunnen onderzoeken en analyseren. Ook worden marketingstrategieën besproken die inspelen op consumentengedrag. Studenten ontwikkelen kennis en bewustzijn over de rol van consumenten in de economie en ethische overwegingen bij marketingpraktijken.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student verklaart de begrippen: demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria
|
De student bespreekt wat referentiegroepen zijn en toont aan hoe deze de product- en winkelkeuze van de consument beïnvloeden
|
De student onderscheidt vanuit Maslows behoeftenhiërarchie biogene en psychogene behoeften
|
De student legt uit hoe consumenten informatie vergaren en hoe we daar als marketeer op kunnen inspelen
|
De student heeft inzicht in de begrippen 'demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria' bij marktsegmentatie
|
De student beschrijft de koopmotieven en hoe deze beïnvloed worden door de koopomgeving
|
De student bespreekt welke ontwikkelingen de winkelomgeving beïnvloeden
|
De student verklaart hoe het begrip identiteit invloed heeft op het consumentengedrag en legt uit hoe producten en diensten een verlengstuk zijn van de eigen identiteit
|
De student toont aan dat schoonheidsidealen sterk plaats-, tijd- en cultuurgebonden zijn
|
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student legt het begrip attitude uit en bespreekt het belang (en de beperking ervan) als voorspeller van consumentengedrag
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student ontleedt het motivatieproces van de consument dat bestaat uit behoeften, wensen en doelen
|
De student onderzoekt de invloed van cultuur op consumentengedrag en -keuzes
|
Leerinhoud
• Factoren consumentengedrag: psychologisch, sociaal, cultureel.
• Besluitvormingsproces: behoefteherkenning, informatieverzameling, afwegen van alternatieven, koopbeslissing en gedrag na de koop.
• Consumentenattitudes: vorming, verandering, beïnvloeding.
• Consumentenonderzoek: consumentengegevens en methodes.
• Segmentatie en doelgroepbepaling: marktsegmentatie, doelgroepselectie.
• Marketingstrategieën: positionering, merkbeheer, reclame, prijsbeleid.
• Ethiek in consumentengedrag: ethische overwegingen, consumentenbescherming, duurzaamheid.
• Consumententrends: actuele maatschappelijke, markt- en consumententrends.
Studiematerialen (lijst)
Online leermateriaal op DigitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 100,00 | |