Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Goidts Christophe, Van den Bossche Jeremie, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
Principes van marketing neemt de student mee langs 4 fasen binnen het marketingplanningsproces met name analyse, strategie, tactiek en implementatie aan de hand van praktijkvoorbeelden. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kan de student uitleggen wat marketing is en verschillende marketingbegrippen verklaren. Er wordt aangeleerd hoe je de concepten, theoretische modellen en marketingmix (4P's) toepast op bestaande merken, producten of organisaties.
Principes van marketing bereidt de student voor om marketingbeslissingen te begrijpen en te ondersteunen bij de uitvoering ervan.
Begincompetenties (tekst)
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de marketingmix toe op bekende merken en/of organisaties
|
De student past verschillende theoretische marketingmodellen beargumenteerd toe op een organisatie
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Product (marketingmix) uit aan de hand van eigen voorbeelden uit ervaringen
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Prijs uit, met eigen relevante voorbeelden
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Plaats uit, met behulp van eigen voorbeelden
|
De student legt de basisbegrippen ten aanzien van de P van Promotie (marketingcommunicatie) uit met behulp van eigen voorbeelden
|
De student schetst de structuur van het marketingplanningsproces
|
De student verklaart de basisbegrippen en theoretische modellen van het marketingplanningsproces en past deze toe
|
Leerinhoud
Analyse
- Het marketingproces
- Missie, visie, doelstelling
- De marketingomgeving
Strategie
- Marktgerichte marketingstrategie
- Klantgerichte marketingstrategie
Tactiek
- Productbeleid
- Prijsbeleid
- Distributiebeleid
- Promotiebeleid
Implementatie
- Evaluatie van het marketingplanningsproces
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
De Craene, C. Jacobs, C. & Van Hasselt, C. (2024). Het Marcom ABC (1e editie). Owl.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.