Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Communicatievaardigheden 232271/3328/2425/1/32
Studiegids

Communicatievaardigheden 2

32271/3328/2425/1/32
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Lippens An, Niasse Marie, Van den Wyngaert Vicky
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In dit olod leer je presenteren met aandacht voor non-verbale communicatie, storytelling en interactie met het publiek.
Je maakt kennis met het marketing- en communicatiejargon.
Je leert teksten samenvatten, actief luisteren en omgaan met feedback om zo je teksten verder op punt te stellen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student rapporteert zakelijk, duidelijk en kritisch
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student past zijn communicatiestijl aan de doelgroep en het communicatieformat aan
De student presenteert individueel 
De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student voert formele en zakelijke communicatie in het Nederlands
De student past de vuistregels van professionele communicatie toe, zowel mondeling als schriftelijk 
De student hanteert het jargon uit de beroepsgerichte domeinen in het Nederlands 
De student synthetiseert tekstinhouden met een heldere weergave van de tekststructuur 
De student schrijft in een zakelijke, vlotte stijl zonder spellingsfouten in het Nederlands 

Leerinhoud

- presenteren met aandacht voor:
non-verbale communicatie
storytelling
interactie met het publiek

- samenvatten van teksten

- marketing- en communicatiejargon

- luistervaardigheden

- schrijven van teksten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.



Handboek (verplicht!): Het MarCom ABC ISBN 9789463939577

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)6,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)60,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.