Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketingcommunicatie_U39796/3328/2425/1/93
Studiegids

Marketingcommunicatie_U

39796/3328/2425/1/93
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Cornil Koen, Gemoets Ann, Goidts Christophe, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel (olod) Marketingcommunicatie behandelt de P van promotie. De verschillende marketinginstrumenten van de marketingcommunicatiemix komen aan bod. 
Het olod Marketingcommunicatie bereidt de student voor om ondersteuning te bieden bij het doelbewust kiezen van het gepaste marketingcommunicatie-instrument en om dit op een correcte manier in te zetten. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student ontleedt de verschillende doelstellingen van marketingcommunicatie (gericht op kennis, attitude, gedrag) 
De student omschrijft het verschil tussen de begrippen doelgroep en communicatiedoelgroep 
De student onderscheidt de verschillende vormen die deel uitmaken van marketingcommunicatie 
De student legt het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie uit 
De student noemt de elementen op nodig voor een succesvolle reclameboodschap 
De student benoemt de onderdelen van een marketingcommunicatieplan 
De student onderscheidt de verschillende vormen van winkelcommunicatie (zowel voor de fysieke winkel als voor de webshop) 
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student leidt de verschillende doelen en doelgroepen van reclame, public relations, direct marketing en persoonlijke af 
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie. 
De student volgt de recente ontwikkelingen binnen het marktgebied op 

Leerinhoud

  • marketing en communicatie
  • inbound marketing
  • introductie social media
  • merkpropositie en merkpersoonlijkheid
  • reclame 
  • sales promotions 
  • direct marketing en persoonlijke verkoop 
  • public relations 
  • winkelcommunicatie 
  • events en activatie 
  • sponsoring 

Studiematerialen (lijst)

Cursus marketingcommunicatieVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Basisboek marketingcommunicatie, Esther de Berg (Uitgeverij: Coutinho).


Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)6,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)60,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)8,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.