Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Cornil Koen, Gemoets Ann, Goidts Christophe, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Marketingcommunicatie behandelt de P van promotie. De verschillende marketinginstrumenten van de marketingcommunicatiemix komen aan bod.
Het olod Marketingcommunicatie bereidt de student voor om ondersteuning te bieden bij het doelbewust kiezen van het gepaste marketingcommunicatie-instrument en om dit op een correcte manier in te zetten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student ontleedt de verschillende doelstellingen van marketingcommunicatie (gericht op kennis, attitude, gedrag)
|
De student omschrijft het verschil tussen de begrippen doelgroep en communicatiedoelgroep
|
De student onderscheidt de verschillende vormen die deel uitmaken van marketingcommunicatie
|
De student legt het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie uit
|
De student noemt de elementen op nodig voor een succesvolle reclameboodschap
|
De student benoemt de onderdelen van een marketingcommunicatieplan
|
De student onderscheidt de verschillende vormen van winkelcommunicatie (zowel voor de fysieke winkel als voor de webshop)
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student leidt de verschillende doelen en doelgroepen van reclame, public relations, direct marketing en persoonlijke af
|
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie.
De student volgt de recente ontwikkelingen binnen het marktgebied op
|
Leerinhoud
- marketing en communicatie
- inbound marketing
- introductie social media
- merkpropositie en merkpersoonlijkheid
- reclame
- sales promotions
- direct marketing en persoonlijke verkoop
- public relations
- winkelcommunicatie
- events en activatie
- sponsoring
Studiematerialen (lijst)
Cursus marketingcommunicatieVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Basisboek marketingcommunicatie, Esther de Berg (Uitgeverij: Coutinho).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.