Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Tiebos Ruud, Van de Venne Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel behandelt de verschillende massamedia, mediumtypes en mediagroepen. Daarnaast wordt er onderzocht hoe reclame of een andere communicatieboodschap in de media terecht komt. Het opleidingsonderdeel medialandschap geeft de student inzicht in het ruimer bedrijfseconomisch speelveld en toont hoe beslissingen en uitvoeringen tot stand komen in een mediaplan van een organisatie of bedrijf. Ook de nieuwe media komen uitgebreid aan bod.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student verklaart in eigen woorden de verschillende functies van massamedia
|
De student licht de belangrijkste taken van een mediabureau toe
|
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student interpreteert mediacijfers
|
De student interpreteert de begrippen bereik, dekking en kosten m.b.t. reclame en promotieacties correct
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student benoemt de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen met impact op de mediamarkt
|
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student schetst het medialandschap (mediabedrijven en spelers rond deze mediabedrijven)
|
De student illustreert hoe media gestuurd en beheerd worden
|
De student vergelijkt de verschillende types van media op basis van hun sterke en zwakke punten
|
De student schetst de mediaconcentratie in België
|
De student geeft een overzicht van de belangrijkste actoren in mediaplanning
|
De student verklaart hoe mediaruimte gecommercialiseerd wordt
|
Leerinhoud
- nieuwe media
- content
- mediaplanning
- mediumtypes
- mediagroepen
Studiematerialen (lijst)
Cursus medialandschapVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Cursus aan te kopen via Universitas.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | |
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Eerste examenperiode | Onderzoeksopdracht | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | |
Tweede examenperiode | Onderzoeksopdracht | 25,00 | |