Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
10 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van den Wyngaert Vicky
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 260,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 100,00
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel (olod) Werkplekleren 2 ontdekken de studenten in groep hoe omvangrijk het marketing- en communicatiewerkveld precies is. Ze nemen contact op met de verschillende spelers en brengen in kaart hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is het verschil tussen een communicatiebureau en een marketingbureau? Wat doet een reclamebureau precies? Hoe werken de verschillende spelers samen? Hun bevindingen worden gepresenteerd aan de hand van een presentatie.
Daarnaast gaat iedere student actief aan de slag door een marketing- en/of communicatieopdracht uit te werken voor een KMO of een non-profitorganisatie.
Het olod Werkplekleren 2 bereidt de student voor op een eerste integratie in het werkveld door participatief mee te werken aan een evenement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student gebruikt creatieve tools en/of technieken om zijn bevindingen te presenteren
|
De student gebruikt de juiste technieken om informatie te verzamelen over het doel en de werking van de verschillende actoren in het marketing- en communicatiewerkveld
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student stelt zich klantvriendelijk op tijdens zijn medewerking op events
|
De student ontwikkelt een eigen kijk op de uitgebreidheid van en de verhoudingen in het marketing- en communicatiewerkveld
|
De student spoort de verhoudingen tussen de verschillende spelers uit het werkveld op en verantwoordt deze
|
De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit.
De student respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels tijdens de events
|
De student houdt zich aan afspraken binnen het team
|
De student participeert actief aan de groepsopdracht
|
De student is bereid om de werking van zijn groep steeds kritisch te bekijken
|
De student bouwt een netwerk uit van bedrijven en organisaties die bereid zijn hun medewerking te verlenen aan het project
|
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student onderneemt tijdig de nodige acties om de opdrachten tot een goed einde te brengen |
Leerinhoud
• hoe praktisch samenwerken in groep (taakverdeling, planning, afspraken)?
• tools om het samenwerken te vergemakkelijken
• peerevaluatie
• wat doet een marcom professional?
• marcom opdrachten in house doen of uitbesteden?
• het speelveld en zijn spelers
• verhouding en verschil tussen de verschillende spelers in het marketing- en communicatiewerkveld
• praktische richtlijnen voor het uitwerken van een kleine marcomopdracht
• boeiende gastcolleges door marcom professionals die werken bij een marketing/communicatiebedrijf
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 65,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 25,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |