Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bauwens Joke, Boens Annelien, Bouts Patrick, Campo Catherine, Cornil Koen, Cuypers Maryse, De Beukelaer Alici, Debusscher Folker, Francken Mario, Gemoets Ann, Jacobs Chloë, Janssens Carlos, Janssens Dennis, Minnebo Johan, Mols Nadia, Niasse Marie, Pairon Leen, Van den Bossche Jeremie, Van den Wyngaert Vicky, Vandessel Jeroen, Van Hasselt Charlotte, Van Herck Sven, Willems Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel Werkplekleren 3 leert de student de verworven theoretische kennis van de opleiding toe te passen in de praktijk aan de hand van een takenpakket en opdrachten voor een kleine of middelgrote onderneming of een non-profit organisatie.
De student zoekt zelf het bedrijf waarvoor hij/zij aan de opdracht werkt en legt het bedrijf en de uit te voeren opdrachten voor aan de lector voor goedkeuring. Voor WPL3 gaat de student individueel aan de slag.
De student werkt in 2 fases:
Get to know the company: de student leert het bedrijf kennen door gericht vragen te stellen en een verslag op te maken over missie en visie, doelgroepen, concurrenten, etc.
Create for the company: de student gebruikt de inzichten uit de ‘Get to know the company’ fase om gericht ondersteuning te bieden bij marketing- en communicatieacties en contentcreatie. Het takenpakket wordt afgestemd tussen de student, bedrijfsmentor en de lector.
Het bedrijf en het takenpakket dienen aan een aantal criteria te voldoen zoals beschreven in de informatiesessie. Enkel als aan die criteria voldaan wordt krijgt de student de goedkeuring om te starten. De student verruimt zijn kennis door nieuwe vaardigheden aan te leren op de werkplek. Hij doet praktijkervaring op, verwerft inzicht in het functioneren van het bedrijf en beschrijft dit in een kort en bondig verslag.
De student is minstens 2,5 dagen per week (of meerdere dagen bij een latere start van WPL3) aanwezig op de werkplek (min. 180u in totaal) en krijgt ondersteuning van zijn/haar AP werkpleklector. Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 3 bereidt de student voor op zelfstandig werken aan kleinschalige marketing-of communicatieopdrachten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de technieken toe op een geïntegreerde opdracht vanuit het werkveld
|
De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student legt vlot verbanden tussen gegevens
|
De student bedenkt wat de gevolgen/consequenties van het gebruik van gegevens zijn
|
De student raadpleegt gespecialiseerde media en andere bronnen
|
De student beheert informatie en data in opdracht van de leidinggevende
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student communiceert op professionele wijze met de relevante stakeholders van de organisatie (consument, investor, community, werknemers & arbeidsmarkt, belangengroepen)
|
De student hanteert een probleemoplossende aanpak onder begeleiding van een leidinggevende
|
De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit.
De student werkt constructief samen binnen het team en handelt actief.
|
De student verdedigt zijn professioneel onderbouwde standpunten op een constructieve wijze
|
De student deelt zijn professionele onderbouwde standpunten op een constructieve wijze
|
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student handelt zorgvuldig en stipt
|
De student neemt zijn verantwoordelijkheid op gecoacht door de werkplekbegeleider.
|
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes
|
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën, manieren en alternatieven om het gewenste resultaat te bereiken
|
De student ondersteunt medewerkers (bv. presentatie maken, data verzamelen,...)
|
De student ondersteunt de organisatie van kleinschalige communicatie- en/of marketingevents
|
De student werkt ideeën uit in functie van een campagne
|
De student verzamelt content voor de social media kanalen en/of de website
|
De student houdt de website up-to-date
|
De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student schrijft teksten, binnen een aangeleverd format
|
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie.
De student hanteert een zelfkritische houding
|
De student volgt de recente ontwikkelingen in verband met marketing en communicatie op
|
De student gaat constructief om met gekregen feedback en vertaalt deze naar de nodige acties.
|
Leerinhoud
De student zal tijdens Werkplekleren 3 aan één of meerdere projecten werken binnen een kleine of middelgrote onderneming of een bedrijf uit de social profit sector. Hij doet voorkennis op over het bedrijf, doelgroepen, concurrenten, … tijdens de ‘Get to know the company’ fase. Tijdens de ‘Create for the company’ fase gaat de student marketing- of communicatie acties voorstellen, uitvoeren of optimaliseren.
De student gaat hiervoor uitvoerend te werk onder begeleiding van de werkpleklector en wordt tevens nauw opgevolgd door de begeleidende lector.
Bovendien volgt de student ter voorbereiding van zijn/haar start bij de werkplek 3 praktische workshops. Hierdoor wordt concrete kennis en tools uit de verschillende OLODS nog eens opgefrist zodat een snelle, praktische opstart op de werkplek mogelijk is. De inhoud van deze workshops wordt gespecifieerd op Digitap.
De student zoekt zelf het bedrijf en zorgt ervoor dat hij aan een takenpakket en opdrachten kan werken waar de verschillende pijlers van het marketing- of communicatiedomein aan bod komen zoals:
- Een analyse maken van om inzicht te krijgen in de werkplek
- Definiëring van een marketing/communicatieproject in samenspraak met de werkplek en de lector en uitvoering ervan
- Meewerken aan analyses
- Ondersteuning bieden bij het opstellen en het implementeren van een marketing/communicatieplan
- Professioneel communiceren en schrijven in het Nederlands
- Werken met social media/online marketing
- Content creëren digitaal en grafisch
- Verschillende software pakketten gebruiken
De student werkt op een professionele manier samen met de werkplekmentor en de werkpleklector en past de geleerde vaardigheden toe. Hij toont aan dat hij soft skills heeft verworven zoals
- Op een professionele wijze contacten leggen en onderhouden (intern en extern)
- Oplossingsgericht werken
- Doelgroepgericht werken
- Zelfstandig aan de slag gaan en verantwoordelijkheid opnemen
- Proactief werken en inzet tonen
- Zelfkritisch zijn
- In team werken
- Info verwerken
Voor info over specifieke taken verwijzen we naar het takenpakket in de WPL3 Infofiche die beschikbaar is op Digitap.
De student zal ondersteunend werk leveren en zal praktische kennis opdoen op de werkplek. De student zal tevens de nodige contacten en relaties opbouwen tijdens zijn aanwezigheid in het bedrijf. De student functioneert op professionele wijze in een marketing-of communicatie omgeving.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |