Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 4 Communicatie32443/3328/2425/1/60
Studiegids

Werkplekleren 4 Communicatie

32443/3328/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • communicatiesupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Bouts Patrick, Campo Catherine, Cornil Koen, Hallam Lara, Jacobs Chloë, Janssens Carlos, Janssens Dennis, Mols Nadia, Pairon Leen, Van den Bossche Jeremie, Van den Wyngaert Vicky, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm van werkplekleren op een communicatieafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk.

De student doet praktijkervaring op en verwoordt dit in een wekelijkse creatieve blog. Op het einde van het werkplekleren is de student in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden (deels in het Nederlands, deels in het Engels), waarin ervaringen en resultaten op de werkvloer alsook het eigen leerproces doorheen heel het werkplekleren moet worden omschreven. De paper wordt door de student voorgesteld en verdedigd voor een jury, deels in het Nederlands, deels in het Engels.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student maakt correct gebruik van passende tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van communicatieactiviteiten.
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de gepaste communicatietechnieken toe in zijn dagdagelijks handelen op de werkplek.
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student gebruikt Google Analytics om de impact van een online advertentie te meten en te interpreteren.
De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student interpreteert data en informatie gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten.
De student hanteert een probleemoplossende aanpak gebruikmakend van de eigen creativiteit en maatschappelijk bewustzijn.
De student werkt doelgroepgericht, zowel met interne als externe doelgroepen. 
De student werkt probleemoplossend rekening houdend met zijn sociale verantwoordelijkheid.
De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit. 
De student onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties
De student werkt constructief samen met collega's en leidinggevenden.
De student neemt initiatief in zijn dagdagelijkse taken.
De student communiceert efficiënt en met aandacht voor diversiteit binnen het team.
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student plant het eigen werk volgens bepaalde prioriteiten.
De student neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar taken.
De student voert volgens een plan van aanpak zijn dagdagelijkse taken uit.
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving.
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of project
De student neemt actief deel aan het bedenken van ideeën om het gewenste resultaat te bereiken.
De student ondersteunt de externe communicatie van een bedrijf of organisatie
De student ondersteunt de organisatie met een specifiek communicatiegerelateerd project rekening houdende met de communicatiestrategie 
De student ondersteunt in opdracht van een leidinggevende de organisatie van communicatie-events.
De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student communiceert op een correcte wijze in het Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling in de professionele context.
De gegradueerde begrijpt Engels en kan het schriftelijk en mondeling toepassen binnen een beroepsspecifieke context.
De student communiceert op een correcte wijze in het Engels, zowel schriftelijk als mondeling, bij het uitvoeren van communicatieactiviteiten.
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie. 
De student hanteert een kritische houding t.o.v. zichzelf en de werkomgeving
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden 
De student zet gekregen feedback om naar concrete acties.
De student staat open voor feedback.
De gegradueerde verifieert informatie, schrijft teksten in het Nederlands en het Engels en redigeert teksten in het Nederlands.
De student verifieert informatie en data.
De student gebruikt het Nederlands en/of Engels bij het uitvoeren van de communicatieactiviteiten.
De student redigeert teksten in het Nederlands, binnen een aangeleverd format.
De student schrijft teksten binnen een aangeleverd format aangepast aan de communicatiedoelstelling.
De student verzamelt gegevens voor de interne berichtgeving
De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele en audiovisuele content en ontwikkelt eenvoudige platforms om die content te verspreiden.
De student ontwikkelt visuele en audiovisuele content aangepast aan de communicatiedoelstelling.
De student ontwikkelt eenvoudige platforms om ontwikkelde content te verspreiden.

Leerinhoud

  • Je doorgrondt de werking en de rol van communicatie in een organisatie.
  • Je werkt mee aan het maken van analyses om je doelgroep, omgeving en resultaten van acties op een correctie manier te interpreteren
  • Je biedt ondersteuning bij het opstellen en implementeren van een communicatieplan.
  • Je kan op een professionele manier mondeling en schriftelijk communiceren in het Nederlands.
  • Je kan sociale media professioneel gebruiken en weet online kanalen in te zetten om de organisatie te ondersteunen in het bereiken van zijn/haar doelstellingen
  • Je kan verschillende tools gebruiken om digitale en grafische content te creëren
  • Je ondersteunt de communicatie en PR afdeling door de creatie van persberichten, teksten gericht op een specifiek doelpubliek.
  • Je ontwikkelt soft skills noodzakelijk om te functioneren in een professionele context: oplossingsgericht, zelfstandig en klantgericht handelen, in team werken, pro-actief zijn, inzet tonen en zelfkritisch zijn, …
  • Je kan het Engels professioneel gebruiken in je eindverslag en presentatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werkplekleren en/of stage256,00 uren
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio10,00
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks10,00

Toetsing (tekst)

 Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.