Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Co-titularis(sen): Baccarne Jan, Bollaerts Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 104,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel Marketing project werken de studenten aan een eigen onderzoek of project. Dat is het praktisch uitvoeren van een marktonderzoek en het beoordelen van relevante, kwalitatieve en kwantitatieve informatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student gebruikt de meest passende softwaretool en/of online applicatie voor het uitvoeren van de marketingactiviteiten. |
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de geschikte marketingtechnieken toe in overeenstemming met de vereisten van de marketingactiviteiten om specifieke marketingdoelen te bereiken. |
De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student verzamelt data via enquêtes in functie van het marktonderzoek. |
De student gebruikt de meeste geschikte digitale tools voor het registreren, visualiseren en presenteren van data en informatie. |
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student past de boodschap/enquête aan zijn doelgroep aan. |
De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit.
De student werkt constructief samen met klasgenoten en/of contactpersonen uit het werkveld |
De student motiveert respondenten om deel te nemen aan het marktonderzoek |
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student volgt de uitvoering van het project op in functie van de planning |
De student gaat confidentieel en verantwoord om met verkregen info |
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student vertaalt marketingdoelen in concrete marketingacties m.b.t. marktonderzoek (4P's). |
De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student hanteert het Nederlands op een professionele en effectieve wijze om doelgericht te communiceren met de doelgroep, zowel mondeling als schriftelijk. |
De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student controleert data op kwaliteit in termen van validiteit en betrouwbaarheid. |
De student verwerkt de data tot informatie. |
De student interpreteert de verkregen informatie. |
De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele content.
De student gebruikt passende visuele content in de output van het marketingproject. |
Leerinhoud
o Het praktisch uitvoeren van een marktonderzoek en het beoordelen van relevante, kwalitatieve en kwantitatieve informatie
• In samenwerking met een bedrijf of organisatie
• De studenten werken in groep aan een project
• Aandacht voor het product (eindresultaat) als het proces
• Onderling verdelen van taken binnen één projectgroep
• Communicatieve vaardigheden: afstemmen met en rapporteren aan de opdrachtgever (organisatie) en de school (lectoren)
• Doelgericht communiceren naargelang de doelgroep
• Initiatief nemen
• Verbetervoorstellen formuleren
• Werken met IT tools en Office Tools
• Afleveren van eindverslag dat de basis vormt voor een afsluitende groepsdiscussie
• Afleveren individueel rapport
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via Digitap.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.