Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Baccarne Jan, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Marketingtopics behandelt verschillende stappen binnen het marketingproces vertrekkende van een visie, missie, probleemstelling en doelstelling. Het is de bedoeling om op basis van een uitgebreide interne en externe analyse te komen tot een concreet actieplan om het centrale probleem van een organisatie aan te pakken en een nieuwe marketingmix aan te dragen.
Begincompetenties (tekst)
Competenties mbt de module Principes van Marketing
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student schetst de structuur van een basic marketingplan op basis van een SMART doelstelling.
|
De student geeft, op basis van een gekozen strategie, de (nieuwe) marketingmix vorm
|
De student stelt een concrete to-dolijst op, afgeleid uit de marketingmix, met een kostenoverzicht (financiële onderbouwing).
|
De student verklaart het begrip retailmarketing met eigen woorden
|
De student verklaart het verschil tussen B2B en B2C marketing
|
De student verklaart het begrip social-profit marketing met eigen woorden
|
De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een interne analyse en maakt hierbij gebruik van theoretische marketingmodellen.
|
De student stelt een SWOT-analyse op a.d.h.v. de nodige analyses voorafgaand, en dit ten aanzien van een SMART doelstelling. |
De student ondersteunt bij het uitvoeren van een externe analyse en maakt daarbij gebruik van relevante theoretische marketingmodellen.
|
De student schetst de structuur van het marketingplanningsproces op basis van een SMART doelstelling.
|
Leerinhoud
- Toepassing van visie, missie, probleemstelling en doelstelling
- Interne en externe analyse
- Strategiebepaling
- Marketingmix
- Kosten-batenanalyse
- Conclusies en aanbevelingen van het marketingplan
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via Digitap.
Handboek (verplicht!): Het MarCom ABC | ISBN: 9789463939577
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
De Craene, C. Jacobs, C. & Van Hasselt, C. (2024). Het Marcom ABC (1e editie). Owl.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.