Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marktonderzoek1030/3328/2425/1/85
Studiegids

Marktonderzoek

1030/3328/2425/1/85
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketingsupport
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Bollaerts Bart, Wens Wilfried
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel Marktonderzoek behandelt de basisprincipes van het kwalitatieve en kwantitatieve marktonderzoek, en de juiste analyse van de verkregen gegevens. Marktonderzoek is de laatste jaren een onmisbaar onderdeel geworden van de marketing. Inzicht in markt en consument zijn de sleutel om zich te onderscheiden als succesvolle onderneming. 

Het opleidingsonderdeel Marktonderzoek bereidt voor op het praktisch ondersteunen van een marktonderzoek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student brengt de elementen van een onderzoeksopzet aan 
De student beschrijft hoe marktonderzoek uitgevoerd wordt 
De student licht de begrippen betrouwbaarheid en validiteit toe 
De student beschrijft hoe een steekproef samengesteld wordt 
De student controleert ingevoerde gegevens op o.a. validiteit en kwaliteit. 
De student voert basisanalyses uit op verkregen gegevens. 
De student beschrijft het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek 
De student beschrijft de verschillende soorten vragen van een vragenlijst uit.
De student legt uit hoe je data kan verzamelen om een marktonderzoek uit te voeren.
De student legt de verschillende stappen in het opstellen van een vragenlijst uit.

Leerinhoud

  • Inleiding: hoe pak je een marktonderzoek aan
  • Desk Research
  • Kwalitatief versus kwantitatief
  • Opstellen van een vragenlijst
  • Enquêtes en interviews
  • Persoonlijke en straatinterviews  
  • Steekproeven 
  • Vragenlijsten 
  • Veldwerk
  • Observatie
  • Verwerking van de gegevens
  • Basisprincipes data-analyse 
  • The Nielsen company (optioneel)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal via Digitap.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Dit is marktonderzoek, uitgeverij De Boeck (laatste versie)

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)4,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)10,00 uren
Vormen van groepsleren (avondtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)82,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.