Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Mols Nadia
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Salestechnieken behandelt alle stappen van het verkoopproces met focus op het verkoopgesprek. De student verwerft de nodige verkooptechnische vaardigheden om een succesvol verkoopgesprek te voeren en krijgt inzicht in verschillende salestechnieken.
Het olod Salestechnieken bereidt voor op een commerciële functie en/of ondersteuning aan de verkoopafdeling.
Gezien al deze vaardigheden het best ontwikkeld worden door ' doen ' is dit een zeer praktisch olod met zeer veel praktijkvoorbeelden, cases, rollenspellen en simulatieoefeningen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student past zijn verkoopstijl aan aan de stijl van de aankoper
|
De gegradueerde biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student licht het verkoopproces toe (prospectie, behoefteanalyse, argumenteren en visueel onderbouwen, omgaan met bezwaren, herkennen van koopsignalen en afsluiten van de verkoop)
|
De student herkent de uitdagingen van de klant
|
De student past de 'SPIN' vraagtechniek toe (behoeften van de klant achterhalen)
|
De student past Snap selling toe (focus op de denkwijze van de klant en hoe je daarop kan reageren)
|
De student maakt en presenteert een salespresentatie (visuele onderbouwing van het verkoopgesprek)
|
De student behandelt bezwaren, klachten en conflicten op een professionele manier
|
De student past de verschillende verkooptechnieken klantgericht toe
|
De student geeft een overzicht van de werkinstrumenten van een verkoper
|
De student beschrijft het belang van trouwe klanten en hoe je trouwe klanten kan behouden
|
De student beschrijft het belang van visual merchandising (een taak die in veel ondernemingen ook door de commerciële medewerkers uitgevoerd wordt)
|
De student legt de (dubbele) verkooptrechter en het belang van elke fase uit
|
De student zoekt uit wat de missie, behoeften en koopmotieven van de klant zijn
|
Leerinhoud
- relatie tussen marketing en verkoop
- stappen van het verkoopproces met focus op het verkoopgesprek
- verkooptechnische vaardigheden
- de verschillende verkoopstijlen
- succesvol onderhandelen
- pitchen
- klachtenbehandeling
- het belang van een win win
Studiematerialen (lijst)
Cursus salestechniekenVerplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal via Digitap.
Cursus via Universitas.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.