Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Janssens Carlos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel behandelt de verschillende organisatieprocessen- en structuren van bedrijven en belicht daarbij de relaties die de organisatie heeft met haar verschillende stakeholders. De student leert dat goede bedrijfsvoering essentieel is om organisatieprocessen te sturen. De student wordt ook voorbereid om de goede werking van de bedrijfsprocessen waaronder het marketingproces, te meten omdat het behalen van resultaten essentieel is voor de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering vereist ook “leiderschap” en “management”. De student krijgt inzicht in de verschillen en leert de rollen en verantwoordelijkheden van leidinggevenden te herkennen. Een goed inzicht in HRM schraagt de inzichten van de student in management en ondernemerschap, waarbij ook enig inzicht in de financiële processen onontbeerlijk is. De student leert zich ook te oriënteren in de wereld van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid om klaar te zijn voor de wereld van morgen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student beschrijft de organisatiecontext van de werkplek
|
De student beschrijft het belang van break-even |
De student beschrijft het belang van een budgetproces
|
De student beschrijft de individuele en groepsprocessen die zich kunnen voordoen in een organisatie
|
De student legt de verschillende rollen en dimensies van de bedrijfscultuur uit
|
De student legt de principes van leiderschap en ondernemerschap uit
|
De student definieert het juiste gebruik van top-down en bottom-up communicatie
|
De student beschrijft de organogrammen, procedures, processen en systemen binnen de organisatie
|
De student legt uit hoe marketing als bestuurs- of managementproces ingezet wordt
|
Leerinhoud
• ondernemingsvormen en -processen
• organisatieconcepten
• human resources management
• (financiële)efficiëntie en (financiële)effectiviteit
• maatschappelijk ondernemen en duurzaamheid
• het verschil tussen leiders en managers
• stakeholders en shareholders
Studiematerialen (lijst)
Cursus bedrijfsprocessenAanbevolen Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Cursus aan te kopen via Universitas.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.