Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Bouts Patrick, Campo Catherine, Cornil Koen, Hallam Lara, Jacobs Chloë, Janssens Carlos, Janssens Dennis, Mols Nadia, Pairon Leen, Van den Bossche Jeremie, Van den Wyngaert Vicky, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Werkplekleren 4 behandelt de uitoefening in het werkveld in de vorm van werkplekleren op een marketingafdeling van een bedrijf. De student leert de verworven theoretische kennis van de hele opleiding te toetsen in de praktijk. De student doet praktijkervaring op en verwoordt dit in een wekelijkse creatieve blog. Op het einde van het werkplekleren is de student in staat om alles in een vlotte en heldere paper te verwoorden (deels in het Nederlands, deels in het Engels), waarin ervaringen en resultaten op de werkvloer alsook het eigen leerproces doorheen heel het werkplekleren moet worden omschreven. De paper wordt door de student voorgesteld en verdedigd voor een jury, deels in het Nederlands, deels in het Engels.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student maakt correct gebruik van passende tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketingactiviteiten. |
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student past de gepaste marketingtechnieken toe in zijn dagdagelijks handelen op de werkplek. |
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student gebruikt Google Analytics om de impact van een online advertentie te meten en te interpreteren. |
De gegradueerde verzamelt en registreert data en informatie, en kan deze presenteren, gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools.
De student interpreteert data en informatie gebruikmakend van de gepaste (digitale) tools. |
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten |
De student hanteert een probleemoplossende aanpak gebruikmakend van de eigen creativiteit en maatschappelijk bewustzijn. |
De student werkt doelgroepgericht, zowel met interne als externe doelgroepen. |
De student werkt probleemoplossend rekening houdend met zijn sociale verantwoordelijkheid. |
De gegradueerde toont initiatief, werkt constructief samen in team en communiceert efficiënt en met aandacht voor de diversiteit.
De student onderhoudt contacten en relaties in functie van het uitvoeren van marketing en/of communicatieprojecten en -acties |
De student werkt constructief samen in team collega's en leidinggevenden. |
De student neemt initiatief in zijn dagdagelijkse taken. |
De student communiceert efficiënt en met aandacht voor diversiteit binnen het team. |
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk en neemt hiervoor verantwoordelijkheid.
De student plant het eigen werk volgens bepaalde prioriteiten. |
De student neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar taken. |
De student voert volgens een plan van aanpak zijn dagdagelijkse taken uit. |
De student werkt zelfstandig binnen eigen taakomschrijving. |
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en de kanalen voor de actie of het project |
De student neemt actief deel aan het zoeken van nieuwe ideeën om het gewenste resultaat te bereiken |
De student ondersteunt de organisatie met marketingprojecten of marketinggerelateerde projecten, rekening houdend met de marketingstrategie |
De student ondersteunt in opdracht van een leidinggevende de organisatie van marketingevents |
De gegradueerde past het Nederlands toe om gericht mondeling en schriftelijk in contact te treden met de doelgroep.
De student communiceert op een correcte wijze in het Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling in de professionele context. |
De gegradueerde begrijpt Engels en kan het schriftelijk en mondeling toepassen binnen een beroepsspecifieke context.
De student communiceert op een correcte wijze in het Engels, zowel schriftelijk als mondeling, bij het uitvoeren van de marketingactiviteiten. |
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie.
De student bespreekt ideeën ter verbetering van de marketingacties. |
De student hanteert een kritische houding t.o.v. zichzelf en de werkomgeving |
De student identificeert eigen professionaliseringsnoden |
De student zet gekregen feedback om naar concrete acties. |
De student staat open voor feedback. |
De gegradueerde controleert data op validiteit en betrouwbaarheid, bewerkt deze tot informatie en kan deze interpreteren.
De student interpreteert de informatie die uit de data voortvloeit. |
De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele content.
De student ontwikkelt visuele content aangepast aan de marketingdoelstelling. |
De gegradueerde biedt ondersteuning aan commerciële medewerkers.
De student informeert klanten |
De student ondersteunt commerciële medewerkers (bv. display in elkaar steken, flyers ophalen, aanzet PPT maken,...). |
De student overtuigt klanten |
De student stelt een 'winning proposal' voor aan de klant |
De student voert een telefonisch verkoopgesprek. |
Leerinhoud
- Je doorgrondt de werking en de rol van marketing in een organisatie.
- Je werkt mee aan het maken van analyses om je doelgroep, omgeving en resultaten van acties op een correctie manier te interpreteren
- Je biedt ondersteuning bij het opstellen en implementeren van een marketingplan.
- Je kan op een professionele manier mondeling en schriftelijk communiceren in het Nederlands.
- Je kan sociale media professioneel gebruiken en weet online kanalen in te zetten om de organisatie te ondersteunen in het bereiken van zijn/haar doelstellingen
- Je kan verschillende tools gebruiken om digitale en grafische content te creëren
- Je ondersteunt de commerciële afdeling door de creatie van gepaste communicatiematerialen of bij het klantgericht handelen.
- Je ontwikkelt soft skills noodzakelijk om te functioneren in een professionele context: oplossingsgericht, zelfstandig en klantgericht handelen, in team werken, pro-actief zijn, inzet tonen en zelfkritisch zijn, …
- Je kan het Engels professioneel gebruiken in je eindverslag en presentatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Er wordt gebruik gemaakt van de stagehandleiding en stagebeoordelingsformulieren.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 10,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 80,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |
Toetsing (tekst)
Tijdens de stageperiode moet de student een logboek bijhouden a.d.h. waarvan hij tussentijds rapporteer aan de verantwoordelijke lectoren voor de stage. Afrondend dient hij een paper in die hij verdedigt voor een jury.