Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Beukelaer Alici, Janssens Dennis, Pairon Leen, van Varik Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Grafische vaardigheden behandelt verschillende begrippen en technieken. De student krijgt de belangrijkste praktische begrippen uit de grafische wereld uitgelegd. Het grootste deel van het opleidingsonderdeel focust op het aanleren van basistechnieken van de belangrijkste grafische programma’s in een professionele context.
Het opleidingsonderdeel bereidt voor op een praktische kennis van zaken wat betreft de technische aspecten van grafische media voor offline en online gebruik. De student leert ook hoe ontwerpen passen binnen een huisstijl van een organisatie of onderneming afhankelijk van de gekozen doelgroep.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de gepaste (software)tools en (online) applicaties voor het uitvoeren van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student beschrijft de verschillende stappen van het grafisch proces
|
De student kiest het juiste grafische programma (Adobe) in functie van de opdracht
|
De student kiest het juiste bestandstype (Adobe) voor zijn ontwerp
|
De student past de belangrijkste grafische begrippen (print/digitaal) toe. |
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student stemt het ontwerp af op de doelgroep
|
De gegradueerde voert marketing/communicatieactiviteiten uit en draagt zo bij tot de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen.
De student beschrijft de verschillende stappen van het grafisch proces
|
De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele en audiovisuele content en ontwikkelt eenvoudige platforms om die content te verspreiden.
De student maakt met een grafisch programma eenvoudige opdrachten (fotobewerking en eigen eenvoudig ontwerp)
|
De student past een ontwerp aan aan een huisstijl
|
De gegradueerde kiest, bewerkt en maakt gepaste visuele content.
De student maakt met een grafisch programma eenvoudige opdrachten (fotobewerking en eigen eenvoudig ontwerp)
|
De student past een ontwerp aan aan een huisstijl
|
Leerinhoud
Dit opleidingsonderdeel reikt een kenniskader aan dat de student inzicht doet verwerven in hoe een ontwerper naar de wereld kijkt. Het belangrijkste onderdeel bestaat uit het aanleren van de basisprincipes van de belangrijkste grafische programma’s die in een professionele marketing- en communicatiecontext worden gebruikt. De focus ligt op het Adobe Creative Cloud-pakket en Canva.
- Introductie tot belangrijke grafische begrippen in functie van hun gebruik (print, digitaal)
- Basisinleiding gebruik van de verschillende grafische eigenschappen (tekst, kleur, beeld, lay-out, typografie, …)
- Overzicht van de verschillende media (grafisch en visueel)
- Duiding van het begrip huisstijl
- Courante bestandstypes en hun gebruik (print, PDF, JPG, ...)
- Introductie tot het Adobe Creative Cloud-pakket: Photoshop
- Technische eigenschappen van Canva
- Inleiding drukklaar aanleveren grafische bestanden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Aankoop van het Adobe Creative Cloud-pakket is verplicht (korting studententarief).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.