Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Psychisch welzijn en gezondheidszorg36823/3329/2425/1/78
Studiegids

Psychisch welzijn en gezondheidszorg

36823/3329/2425/1/78
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Psychisch welzijn en gezondheidszorg
  • Graduaat sociaal-cultureel werk als Psychisch welzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Andere co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Dit OLOD behandelt aspecten van psychologisch functioneren die verband houden met psychisch welbevinden.
Dit OLOD bereidt voor op het streven naar versterken van psychisch welzijn in het functioneren van cliënten en van het eigen functioneren als maatschappelijk werker.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je beschrijft hoe een hulpverlener ondersteunende werkrelatie met een cliënt kan opbouwen.
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je legt verbanden tussen psychische problemen en organisaties binnen het sociaal werk.
Je stimuleert individuen in hun zelfredzaamheid.
Je legt uit welke ontwikkelingstaken en thema's in de verschillende levensfasen aan de orde zijn.
Je legt uit hoe je cliënten kan motiveren.
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden aan de hand van de gedragsbenadering.
Je toont het belang van werken aan psychisch welzijn als Maatschappelijk werker aan.
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden volgens de cognitieve benadering.
Je analyseert een casus aan de hand van de gedrags- of cognitieve benadering.
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je onderzoekt het functioneren van een cliënt in diens levensfase aan de hand van een casus.
Je linkt een concrete situatie van een cliënt aan kenmerken van psychisch welzijn.

Leerinhoud

Onder meer

  • richtlijnen voor het opbouwen van een veilige en evenwaardige werkrelatie met de cliënt,
  • inzichten en technieken uit de gedragsbenadering en de cognitieve benadering,
  • motivatie,
  • kenmerken van levensfasen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer, cursus en powerpoints op Digitap.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)7,00 uren
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)70,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)11,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)63,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00

Toetsing (tekst)

Indien een student tweede zit heeft voor dit OLOD maar in eerste zit geslaagd is voor de vaardigheidstoets, is het resultaat van de vaardigheidstoets overdraagbaar naar de tweede zit.