Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Psychisch welzijn en gezondheidszorg
-
Graduaat sociaal-cultureel werk als Psychisch welzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Andere co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Dit OLOD behandelt aspecten van psychologisch functioneren die verband houden met psychisch welbevinden.
Dit OLOD bereidt voor op het streven naar versterken van psychisch welzijn in het functioneren van cliënten en van het eigen functioneren als maatschappelijk werker.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je beschrijft hoe een hulpverlener ondersteunende werkrelatie met een cliënt kan opbouwen. |
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je legt verbanden tussen psychische problemen en organisaties binnen het sociaal werk. |
Je stimuleert individuen in hun zelfredzaamheid.
Je legt uit welke ontwikkelingstaken en thema's in de verschillende levensfasen aan de orde zijn. |
Je legt uit hoe je cliënten kan motiveren. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden aan de hand van de gedragsbenadering. |
Je toont het belang van werken aan psychisch welzijn als Maatschappelijk werker aan. |
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden volgens de cognitieve benadering. |
Je analyseert een casus aan de hand van de gedrags- of cognitieve benadering. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je onderzoekt het functioneren van een cliënt in diens levensfase aan de hand van een casus. |
Je linkt een concrete situatie van een cliënt aan kenmerken van psychisch welzijn. |
Leerinhoud
Onder meer
- richtlijnen voor het opbouwen van een veilige en evenwaardige werkrelatie met de cliënt,
- inzichten en technieken uit de gedragsbenadering en de cognitieve benadering,
- motivatie,
- kenmerken van levensfasen.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer, cursus en powerpoints op Digitap.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 10,00 | |
Toetsing (tekst)
Indien een student tweede zit heeft voor dit OLOD maar in eerste zit geslaagd is voor de vaardigheidstoets, is het resultaat van de vaardigheidstoets overdraagbaar naar de tweede zit.