Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Groepsdynamica
-
Graduaat sociaal-cultureel werk als Groepsdynamica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Andere co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Groepsdynamica behandelt het belang van groepen in sociaal werk, groepsprocessen en de aandachtspunten bij groepsgericht werken.
Het OLOD Groepsdynamica bereidt voor op het begeleiden van groepen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je maakt een onderscheid tussen taakgericht en procesgericht werken in groepen. |
Je bespreekt de rol van de groepsbegeleider. |
Je legt de fasen van groepsontwikkeling uit. |
Je legt de determinanten van groepsvorming uit. |
Je benoemt groepsdynamische processen zoals groepscultuur, groepscohesie en sociale invloed. |
Je analyseert de aanwezige relatie- en interactiepatronen in een casus. |
Je bespreekt verschillende soorten rolgedrag binnen een groep. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je past technieken van groepsbegeleiding toe in een casus. |
Leerinhoud
- Het belang van interactie
- De roos van Leary als model en instrument
- Het onderscheid tussen groepstaak en groepsproces
- Een (werk)groep begeleiden binnen sociaal werk
- Groepscohesie
- Groepsontwikkeling
- Groepsnormen
- Rolgedrag in groepen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer, cursus en powerpoints op Digitap.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
De toetsing bestaat uit een examen waarin zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van casussen en vragen met het oog op praktijkrelevantie.