Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Deontologie en ethiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Geerdens Robrecht
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Deontologie en ethiek behandelt de ethische aspecten in de praktijk van het maatschappelijk werk.
Het OLOD Deontologie en ethiek bereidt de student voor om via een ethisch "Denk-Kader" professioneel te handelen door rekening te houden met belangrijke ethische principes.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je lijst belangen van de betrokken partijen op in een ethisch geladen praktijksituatie. |
Je motiveert hoe je een concrete situatie als maatschappelijk werker aanpakt vanuit rolintegriteit. |
Je motiveert hoe je een concrete situatie als maatschappelijk werker aanpakt vanuit beroepsgeheim en vertrouwelijkheid. |
Je legt uit hoe je professioneel communiceert in het kader van een ethisch geladen praktijksituatie. |
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je herkent in een casus deontologische afspraken, kaders van een organisatie en wettelijke bepalingen. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je verduidelijkt waarden en normen in een casus eigen aan de hulpverlening. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je motiveert hoe je een concrete situatie als maatschappelijk werker aanpakt vanuit de verhouding tot beroepsgenoten en de samenleving. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je beargumenteert een genuanceerde beslissing in een casus door te verwijzen naar belangrijke ethische principes. |
Je analyseert een ethisch dilemma in een praktijksituatie. |
Leerinhoud
- Begripsomschrijvingen: ethiek, deontologie, ethisch dilemma, ...
- Deontologische regels en Belgische wetgeving rond vertrouwelijkheid, beroepsgeheim, doorbreken beroepsgeheim, rolintegriteit, samenwerken, loyaliteit t.o.v. je organisatie, ...
- Waarden in de hulpverlening
- Verscheidene toepassingen hieromtrent in praktijksituaties: casussen, praktijkvoorbeelden, gastsprekers, ...
- Ethisch denkkader
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Stas, K., Verbruggen, A.& Vlaeminck H., (2013), Ethische knopen doorhakken in het sociaal werk, Gent: Academia Press (ISBN:9789038219530)
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
Schriftelijk examen a.d.h.v. een praktijksituatie