Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Diversiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Marynissen Tinne
Andere co-titularis(sen): Boukchour Jamila, Van Houtven Sarina, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Diversiteit behandelt een waaier van verschillen tussen mensen op meerdere domeinen.
Het OLOD Diversiteit bereidt voor op het kunnen herkennen, duiden en constructief omgaan met deze verschillen in het kader van het sociaal werk.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je beschrijft het eigen referentiekader. |
Je stelt hulpvragen van cliënten scherp.
Je beschrijft het referentiekader van de cliënt. |
Je reflecteert over een doelgroep waartoe je cliënt behoort. |
Je stimuleert individuen in hun zelfredzaamheid.
Je legt uit wat inclusie inhoudt. |
Je licht toe of in een casus inclusief gehandeld wordt. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je beschrijft de meervoudige identiteiten van een cliënt. |
Je beschrijft hoe rekening te houden met de leefwereld van een doelgroep aan de hand van een casus. |
Je verduidelijkt waarden en normen in een casus eigen aan de hulpverlening. |
Je beschrijft de structurele mechanismen en de achterliggende dominante denkpatronen die tot sociale onrechtvaardigheid leiden. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je legt uit hoe je inclusief kan communiceren. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je benoemt de invloed van het mensbeeld op het hulpverleningsproces. |
Leerinhoud
Volgende thema's komen o.a. aan bod:
- Het referentiekader van de student.
- Migratie, religie & levensbeschouwing,
- discriminatie,
- superdiversiteit,
- kruispuntdenken,
- gender & seksualiteit,
- inclusieve communicatie.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer, cursus & powerpoints op Digitap.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |