Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Project in het werkveld
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Taverniers Jessi
Andere co-titularis(sen): De Raedemaecker Wies, Geerdens Robrecht, Geerts Simon, Peeters Wim, Vansichen Eva, Verschaeren Edward, Vleugels Evelien
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Dit OLOD behandelt kritische analyse en reflectie van organisaties en actuele methoden en werkvormen binnen het werkveld en hoe je je daar tegenover positioneert.
Dit OLOD bereidt je voor op het functioneren als professional in een organisatie.
Dit OLOD faciliteert projectwerk in samenwerking met partners in het werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je onderhoudt kwalitatieve contacten met cliënten, cliëntsysteem en andere relevante actoren.
Je legt contact met organisaties in het werkveld. |
Je stimuleert individuen in hun zelfredzaamheid.
Je stimuleert cliënt en cliëntsysteem tot interactie met de omgeving. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je begeleidt de interactie tussen cliënten en cliëntsystemen. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je rapporteert de resultaten van het project. |
Je presenteert het project. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je stelt een realistisch draaiboek op. |
Je stelt een plan op in overleg met het werkveld. |
Je bereidt stapsgewijs een project in het werkveld voor. |
Je voert een project in het werkveld uit. |
Je werkt constructief samen met je projectgroep. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gaat actief op zoek naar de beste manieren om doelen te bereiken en bekijkt hiervoor verschillende opties. |
Je werkt een instrument of activiteit uit vertrekkende van noden en vragen van een welzijnsorganisatie. |
Je motiveert een projectvoorstel op basis van een vraag uit het werkveld. |
Je linkt het projectvoorstel aan noden uit het werkveld. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren.
Je formuleert standpunten over sociale/maatschappelijke thema's. |
Je evalueert het project. |
Je bewaakt de planning voor het project in het werkveld. |
Je reflecteert over je handelen in de projectgroep. |
Je reflecteert over de samenwerking in de projectgroep. |
Je reflecteert over de meerwaarde van het project. |
Leerinhoud
- Projectmatig werken: projectidee presenteren, opstellen van plan van aanpak.
- Voorbereiden, uitvoeren, rapporteren en evalueren van een project.
- Reflecteren over eigen functioneren en de samenwerking in de projectgroep.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer + opdrachtenbundel + powerpoint en lesmateriaal op digitap.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 80,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
- Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
- Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen