Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Methodisch werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Geerdens Robrecht
Andere co-titularis(sen): Delpire Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Methodisch werken behandelt de verschillende stappen van methodisch handelen (analyseren cliëntsituatie, doelbepaling, …). Bij methodisch werken ligt de focus op individuele en structurele methoden. Tijdens de lessen komen verscheidene casussen, praktijkvoorbeelden en toepassingen aan bod.
Het OLOD bereidt de studenten voor op het methodisch handelen als maatschappelijk werker.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je verstrekt relevante basisinformatie over hulpverlenende instanties en/of procedures aan cliënten.
Je licht het belang van de structuurgerichte methoden toe. |
Je past een visualisatie toe op een casus. |
Je stelt hulpvragen van cliënten scherp.
Je benoemt de individuele hulpvragen van cliënten in een casus. |
Je herkent de structurele noden van cliënten in een casus. |
Je analyseert de beginsituatie van de cliënt in een casus. |
Je licht de doelen, eigenschappen, indicaties en contra-indicaties van de structuurgerichte methoden toe. |
Je benoemt indicaties en contra-indicaties van de systeemgerichte methode in een casus. |
Je benoemt indicaties en contra-indicaties van de structuurgerichte methoden in een casus. |
Je benoemt indicaties en contra-indicaties van individuele methoden in een casus. |
Je begeleidt de cliënt in interactie met het cliëntsysteem en/of de omgeving.
Je benoemt de krachtbronnen in een cliëntsituatie. |
Je past de verschillende stappen van methodisch handelen toe op casusbeschrijvingen. |
Je werkt een casus methodisch uit. |
Je past technieken van de non-directieve basismethode toe in een casus. |
Je benoemt materiële, praktische en financiële problemen (waaronder verschillende soorten schulden) in een casus. |
Je past technieken van de individuele methoden toe in een casus. |
Je licht de doelen van de hulpverleningsmethoden toe. |
Je gebruikt de sociale kaart om organisaties te vinden die structuurgericht te werk gaan. |
Je benoemt de systeemgerichte noden van cliënten in een casus. |
Je licht de eigenschappen van de hulpverleningsmethoden toe. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je gebruikt de sociale kaart om organisaties te vinden die individuele methoden hanteren. |
Leerinhoud
- Algemeen: methodisch werken (fasen, kenmerken, model van De Mönnink)
- Individuele methoden: non-directieve basismethode, cognitieve methode, gedragsmethode, praktisch-materiële methode, …
- Structuurgerichte methoden: preventie en signaleren
Tijdens de lessen komen verscheidene casussen, praktijkvoorbeelden en toepassingen aan bod.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal zal digitaal en via de cursusdienst van de hogeschool ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | |